Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatispannkakor med pistagecrunch, honung och choklad

Ni som känner mig - eller följer Citroncest regelbundet - vet att bananer är ett stående inslag i min frukost. Äter jag inte bananglass, så gör jag bananpannkakor, eller så mixar jag banan med grott bovete för att göra raw bovetegröt. Möjligheterna är oändlig när det kommer till bananfrukost. Men. Igår tog mina bananer slut, och då jag inte hade tid att gå och handla, fick jag arbeta med vad jag hade i kylen. TIll min stora lycka låg där en sötpotatis som väntade på att bli använd. 
 
Igår rostade jag därför sötpotatisen i ugnen tills den blev mjuk, sedan mosade jag den till ett mos med en gaffel. Svårare än så var det inte att förbereda inför dagens frukost. Imorse blandade jag bara en del av moset med två ägg, sedan stekte jag sötpotatispannkakor av det hela. Så himla smarrigt - att jag inte har gjort detta förr är ett under, men ibland krävs det att man är i brist på något för att komma på något nytt. 
 
Mina sötpotatispannkakor varvade jag med yoghurt som jag blandade ut med ett crunch gjort på kokosflingor och pistagenötter. Jag toppade pannkakorna med samma crunch, samt honung och choklad - för det är ju ändå lördag, och då får man lyxa till det. Äh, vad säger jag nu - jag lyxar alltid till min frukost, bästa starten på dagen ju!
 
 
Sötpotatispannkakor med pistagecrunch, honung och choklad
(ca 5 pannkakor)
2 ägg
1 dl sötpotatismos
1 nypa var av kanel/ingefära/muskotnöt/salt
1-2 msk kokosolja till stekning
25-30 pistgenötter
2 msk kokosflingor
1 tsk kokosolja
3 msk grekisk yoghurt
Honung
Flagad mörk choklad
 
1.
Blanda ägg med sötpotatismos och kryddor. Smält kokosoljan i en stekpanna och stek små pannkakor på medelvärme - det blir 5-6 stycken amerikanska pannkakor, eller svenska plättar som du så vill.
 
2.
Mixa pistagenötter med kokosflingor och kokosolja till ett crunch. Blanda tre fjärdedelar med yoghurten.
 
3.
Varva pannkakorna med pistageyoghurten. Toppa sedan pannkakshögen med resterande crunch, honung och flagad choklad.
 
Enjoy!

Kommentarer
Postat av: rememberthiis.blogg.se

Ser otroligt gott ut :D

2016-10-08 @ 10:47:22
URL: http://rememberthiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0