Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pulled jackfruit, guacamole och koriander i glutenfria tortillas

Nu ska ni få en riktig present av mig. Ett recept på något alldeles underbart gott, och som dessutom tar en bråkdel av tiden att göra, i jämförelse med dess köttiga motsvarighet. Jag pratar om en vegetarisk version på pulled pork, nämligen pulled jackfruit. Konserverad jackfruit påminner väldigt mycket om pulled pork när du drar isär den, och genom att smaksätta den med hemmagjord barbequesås så lovar jag att det inte är många som kommer se skillnaden på kött vs grönsak. Självklart smakar det inte det samma. En bra köttbit som får stå i ugnen i flera timmar avger extremt mycket smak. Men jackfruiten är ett vegetariskt snabbalternativ, och det är faktiskt riktigt, riktigt gott. Jag blev själv positivt överraskad. Och det bästa av allt är att du inte behöver vänta mer än drygt en halvtimme på att maten ska bli klar - glöm 8 timmars pulled pork i ugn.
 
Jag gjorde dessutom egna glutenfria tortillas, helt enkelt för att jag tycker det blir godast så, och de glutenfria alternativen i affären kostar ju en halv förmögenhet. Jag lägger mer än gärna ner pengar på mat, men när jag vet att jag kan göra det lika bra själv, då blir jag snål ekonomisk. 
 
 
Glutenfria tortillas på bovetemjöl och majsmjöl
(4-6 stycken)
2 dl vatten
1 dl bovetemjöl
1 ¾ dl majsmjöl
½ msk vitvinsvinäger
½ tsk salt
¼ dl rapsolja (+ rapsolja till stekning)
 
1.
Lägg ner alla ingredienser i en mixer och mixa till en smet, liknande en tjockare pannkakssmet.
 
2.
Värm upp lite rapsolja i en stekpanna och häll i cirka ¾ dl smet. Du får smeta ut smeten med en slickepott, för den är mer trögflytande än pannkakssmet. Lyft pannan från spisen när du gör det. Stek sedan 2 minuter innan du vänder den och steker 1 minut till på andra sidan.
 
3.
Förvara tortillian i en handduk tills du ska ha dem - eller frys in dem.
 
 
Pulled jackfruit
(2 portioner)
1 burk konserverad jackfruit (280 g)
1 msk olivolja
Salt/peppar/paprikapulver/vitlökspulver
 
BBQ-sås
½ rödlök
1 vitlöksklyfta
1 chili (utan frön)
1 msk olivolja
1 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander
1 tsk chiliflakes
½ dl rödvinsvinäger
½ dl ketchup
1 tsk Worcestershiresås
½ tsk liquid smoke
2 msk japansk soja
1 tsk socker
 
1.
Börja med BBQ-såsen. Finhacka rödlök, vitlök och chili. Stek mjuk i olivolja tillsammans med spiskumin, malen koriander och chiliflakes. Tillsätt rödvinsvinägern och låt reducera någon minut. Tillsätt ketchup, Worcestershiresås, liquid smoke, japansk soja och socker. Låt koka ner till en gojsig BBQ-sås. Ställ åt sidan.
 
2.
Häll av vattnet från jackfruiten. Dra sedan isär den som du skulle göra med pulled pork och lägg ner bitarna i en bunke. Krydda med salt, peppar, paprikapulver och vitlökspulver efter smak.
 
3.
Värm upp olivolja i en panna och stek jackfruiten några minuter tills vattnet avdunstat. Häll ner BBQ-såsen och rör om.
 
Servera din pulled jackfruit i tortillan med guacamole (avokado+lime+salt+peppar) och färsk koriander.

Kommentarer
Postat av: Puttriga Lyan

Ser helt underbart ut, måste garanterat testa! :)

Svar: Ja, det måste du göra! ;)
Louise Laurenius

2016-09-07 @ 14:22:15
URL: http://puttrigalyan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0