Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chiapudding med jordgubbs-nicecream, färska jordgubbar och kokosflakes

Efter vad som känns som två månader med konstant bra väder i Milano, har nu regnet kommit även till oss. Det gör mig inte så mycket, eftersom det inte verkar stanna långvarigt - och det är faktiskt mysigt att lyssna till regnet som öser ner utanför fönstret. Dessutom doftar det som (svenskt) sommarregn, och det är extra härligt tycker jag!
 
Men. För att ändå känna av sommaren och värmen, gjorde jag idag en frukost, som verkligen andas sommar - den består nämligen till största delen av jordgubbar, och det finns väl inget som andas sommar så mycket som dessa röda bär? Jordgubbsglassen gjorde jag av en liten fryst banan och frysta jordgubbar, som jag mixade med malen kardemumma. Svårare än så är det inte att göra egen glass. 
 
 
Chiapudding med jordgubbs-nicecream, färska jordgubbar och kokosflakes
(1 portion)
1 liten fryst banan
50 g frysta jordgubbar
1 krm malen kardemumma
1 ½ dl chiapudding
1-2 jordgubbar
Kokosflakes
Helt bovete
 
1.
Mixa banan, frysta jordgubbar och kardemumma till en glass i en mixer.
 
2.
Lägg upp chiapuddingen i ett glas/skål
 
(Jag gör min chiapudding på hälften kokosmjölk, hälften mandelmjölk, och använder doseringen 1 ½ msk chiafrön per 1 dl vätska - jag gör alltid mycket som jag låter stå i kylen).
 
3.
Toppa med jordgubbsglassen, färska jordgubbar, rostade kokosflakes och hela bovetekärnor.
 
ENGLISH RECIPE
 
Chiapudding with strawberry nice cream, fresh strawberries and coconut flakes
(1 serving)
1 small frozen banana
50 g of frozen strawberries
1 pinch ground cardamom
1 ½ dl chia pudding
1-2 strawberries
Coconut flakes
Whole buckwheat groats
 
1.
Blend the banana, the frozen strawberries and some cardamom in a blender to form an ice cream.
 
2.
Put the chia pudding in a glass/bowl.
 
(I do my chia pudding with half coconut milk, half almond milk, and use the dosage 1 ½ tablespoons chia seeds per 1 dl liquid - I always prep a lot of chia pudding, which I keep in the fridge).
 
3.
Top with strawberry ice cream, fresh strawberries, toasted coconut flakes and the buckwheat groats.
 
Watch my measurement converter here

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0