Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Citronstekt svärdfisk med mango- och gurksalsa

Jag går alltid till samma stånd på min lördagsmarknad. Har liksom blivit kompis med killen där - så pass bra vänner att han alltid ger mig presenter innan jag går. Lite extra persilja. Några apelsiner. Ett smakprov på några jordgubbar. Idag fick jag med mig en hel påse med citroner. Alltså, på riktigt en hel påse. Jag bad själv om 10 citroner, men innan jag hann gå därifrån gav han mig lika många till. Du verkar tycka om citroner, så här får du några extra. Haha. Jag dricker citronvatten varje dag, det är därför jag köper så många, men med 20 citroner kommer nog hela mitt ph-värde förändras. Men! Det är ju inte för inte denna blogg heter Citroncest...
 
En av citronerna använde jag till dagens lunch. Jag köpte nämligen med mig svärdfisk hem idag, och den stekte jag i olivolja och skirat smör, tillsammans med en skivad citron. Snacka om saftig firre. Så himla gott. Filén var ganska stor, så jag höll tillbehöret rätt enkelt - svängde ihop en salsa av gurka, mango och persilja. Fräscht
 
Om ni aldrig har ätit svärdfisk förrut, så tycker jag ni ska testa. Det är ett kul alternativ till laxen och torsken, en lite mer köttig fisk. Och nu när temperaturerna är högre är det ju också snart dags för grillpremiär - och där passar svärdfisken extra bra!
 
 
Citronstekt svärdfisk med mango- och gurksalsa
(2 portioner)
2 svärdfiskfiléer à 130-150 g
1 citron
Salt & peppar
Olivolja och ghee till stekning
 
1 gurka
½ mango
1 näve färsk bladpersilja
1 msk kapris
1 msk hel rödpeppar
1 msk olivolja
Några droppar Tabasco
Salt, peppar & papikapulver
 
1.
Tärna gurkan och mangon i små tärningar. Finhacka persiljan. Lägg ner allt i en bunke tillsammans med rödpeppar och kapris. Häll ner olivoljan och smaksätt med Tabasco, salt, peppar och paprikapulver. Rör om och låt stå medan du steker fisken.
 
2.
Värmt upp olja och smör i en relativt varm panna. Salta och peppra svärdfisken på båda sidor. Skiva citronen. Stek svärdfisken3-4 minuter på varje sida (beroende på tjocklek). Lägg citronskivorna runt om i pannan och ös fisken med citronsmöret.
 
3.
Lägg upp fisken på en tallrik. Toppa med salsan och en av de stekta citronskivorna.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0