Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Gluten- och laktosfria tunnbröd goes some kind of burrito

Jag tränade med Fabrizio, min PT, i tisdags och han berättade allt han hade ätit under påskledigheten. Det är befriande att höra att även världens mest vältränade person går från reglerna lite då och då - då känns det mer befogat att även jag gör det (betydligt oftare än han). En sak som Fabrizio hade ätit var en burrito - inte direkt typisk italiensk påskmat, men ett ypperligt sätt att rulla in alla rester från helgen. Han tyckte jag skulle göra en burrito och lägga ut på bloggen, och eftersom hans ord är min lag (well...) så kommer den här. Min version av burrito vill säga. 
 
Bröden gjorde jag glutenfria och band ihop med ett chiaägg (1 msk chiafrön utblandat med 3 msk vatten), och så öste jag i en massa brödkryddor. Jag älskar brödkryddor - bästa blandningen av fänkål, anis och kummin som ger mycket smak till alla möjliga sorters bröd.
 
Min burrito - eller tunnbrödsrulle, kalla det vad ni vill - fyllde jag med vad som fanns i kylen. Ni vet hur det funkar. Lite grillad kyckling, lite guacamole, lite grönsaker och lite äggröra. You do you - bestäm själv, med andra ord.
 
 
Gluten- och laktosfria tunnbröd goes burrito
(3 bröd)
1 msk chiafrön
3 msk vatten
1 msk kokosolja
1 msk bovetemjöl
1 msk kokosmjöl
1 msk majsmjöl
½ msk fiberhusk
½ tsk bakpulver
1 tsk brödkryddor
1 nypa salt
¼ dl valfri mjölk (mandel/havre/kokos)
 
1.
Blanda chiafröna med vattnet. Låt stå fem minuter.
 
2.
Smält kokosoljan.
 
3.
Blanda alla torra ingredienser.
 
4.
Rör ner honung, mjölk och chiafröna i de torra ingredienserna. Blanda ihop till en deg och låt stå och svälla i cirka 5 minuter.
 
5.
Sätt ugnen på 225 grader.
 
6.
Pensla två bakplåtspapper med olivolja eller smält kokosolja. Dela degen i tre delar och kavla ut dem, en i taget, mellan de inoljade papperna.
 
7.
Grädda mitt i ugnen ca 6-8 minuter. Håll koll så att kanterna inte blir brända - det innebär oftast också att de blir mer knäckebröd än tunnbröd. Låt svalna på galler.

Kommentarer
Postat av: Quicktrip

Alltså shit vilken inspiration denna maträtten var! Detta ska tillagaTack :)

Svar: Gud vad roligt att höra! Heja! :) Hoppas det smakar! KRAM
Louise Laurenius


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0