Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Gul curry med extra mycket gurkmeja, rostad sötpotatis och gula tapiocapärlor

Jag gick på en promenad till Chinatown här i Milano igår. Jag gör det rätt ofta, för där hittar jag sötpotatis, kokosmjölk, cashewnötter och koriander till en mycket billigare peng än i supermarcaton nära mig (om det ens finns där, vilket inte alltid är fallet). Jag älskar att gå i de asiatiska butikerna - fattar inte vad hälften av produkterna är, eller vad de ska användas till, men kan ändå spendera en evighet med att försöka lista ut vad det står på etiketterna...
 
Idag gjorde jag en curry med precis de Chinatown-råvaror jag nämnde här ovan. Gul curry består ju till större delen av gurkmeja, det är därifrån den får sin färg, men jag tillsätter ändå extra gurkmeja i min curry - för det är så gott! Och dessutom är det bra för oss! 
 
Jag gjorde curryn för sig, och så lagade jag till tillbehören bredvid. Jag tycker det blir godare än att koka allting i samma kastrull. Idag hade jag sötpotatis (vilken shock, va?) och tapiocapärlor (lite mer förvånande kanske) som jag hade kokat i 20 minuter ungefär och sedan blandat med gurkmeja för att få dem gula. Detta kan ni göra redan dagen innan, de håller sig länge i kylen - och i curryn tillför de extra textur.
 
En sak till: den här curryn är vegansk, glutenfri, sockerfri, laktosfri och paleo. Men med det sagt, tycker jag att alla ska smaka, med eller utan specifik diet.
 
 
Gul curry med extra mycket gurkmeja, rostad sötpotatis och gula tapiocapärlor
(1 portion)
1 msk olivolja
2 sharlottenlökar
1 vitlöksklyfta
1 tumbit ingefära
1 ½ msk gul curry
1 msk gurkmeja
1 tsk paprikapulver
1 ½ dl kokosmjölk
1 dl vatten
1 grönsaksbuljong
Några droppar fisksås
Några droppar Tabasco
Några droppar citronsaft
1 dl cachewnötter
 
Tillbehör
Ungsrostad sötpotatis
Tapiocapärlor
Rostade kokoschips
Stekta tomater
Koriander
 
1.
Tre saker behövs förberedas innan du börjar med curryn: 1) Koka tapiocapärlorna enligt beskrivningen på förpackningen, blanda dem sedan med gurkmeja för att få dem gula och smakrika. Förvara i kyl, 2) rosta sötpotatisen i bitar på 220 grader i cirka 30 minuter - krydda med salt, peppar, kanel och paprikapulver, och 3) lägg cashewnötterna i blöt i minst 1 timme.
 
2.
Finhacka sharlottenlöken och riv vitlök och ingefära. Värm upp olivoljan i en kastrul och stek lök, vitlök och ingefära mjukt på medellåg värme. Tillsätt sedan curry, gurkmeja och paprikapulver och låt steka med så att alla smaker hinner utvecklas. 
 
3.
Häll på kokosmjölk, vatten, grönsaksbuljong, fisksås, Tabasco och citronsaft. Låt koka upp.
 
4.
Häll av vattnet från de blötlagda cashewnötterna och mixa dem till en paste. Lägg ner i curryn och mixa allt slätt med en stavmixer. Om curryn känns för tjock, tillsät lite mer vatten och låt koka upp igen.
 
5.
Häll upp i skål och servera med sötpotatis, tapiocapärlor, rostade kokoschips, stekta tomater och en massa koriander.
 
 
Buon Appetito!

Kommentarer
Postat av: Mirre

Oh så gott

Svar: Ja, supergott! ;)
Louise Laurenius

2017-04-03 @ 15:05:58
URL: http://sweetwords.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0