Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hemmagjorda fiskbullar med auberginekräm och pumpasallad

Häromdagen lade mina kompisar på Chef in Camicia ut en receptvideo på fiskbullar på deras Instagram, och jag blev genast inspirerad av att göra min egen version. Jag har väldigt svårt för att följa ett recept till punkt och pricka, men hämtar gärna inspiration från alla möjliga håll för att sedan göra om receptet så det passar mina smaker. Chef in Camicia friterade t.ex. sina fiskbullar - säkert jättegott - men jag föredrar att ugnsbaka mina. Och så smaksatte jag dem med fänkålsfrön, min nya obsession. Och en sak till - för att göra dem glutenfria, gjorde jag ett eget ströbröd av sesamfrön och solroskärnor.
 
När det kommer till fisken till fiskbullarna, så kan den naturligtvis varieras i en evighet. Jag hade en bit torskrygg hemma, men det är ju egentligen lite slöseri att köpa det. Fisken ska ju malas ner, så vanlig torskfilé duger gott och väl. Ta det som finns hemma - det gjorde jag!
 
Till mina fiskbullar gjorde jag en auberginekräm, lite liknande baba ganoush. Problemet är bara att jag bestämde mig för att blanda ner gurkmeja i slutet. Jättegod smak, men resultatet såg ut som en puré man inte vill äta... Haha. Därför är den inte så synlig på bilderna, utan gömmer sig under fiskbullarna. Färgen hemsk, smaken superb dock!
 
 
Hemmagjorda fiskbullar med auberginekräm och pumpasallad
(2 portioner)
150 g torskfilé
125 g räkor
½ ägg
½ dl sesamfrön
½ dl solroskärnor
½ citron, skalet
1 msk fänkålsfrön
1 tsk Sriracha-sås
Salt, peppar & paprikapulver
 
1 medelstor aubergine
½ dl salt
2 msk tahini
2 msk olivolja
Sesamolja, några droppar
½  msk gurkmeja
Salt & peppar
 
400 g ugnsrostad pumpa (gör så här)
1 stor näve ruccola
2 msk granatäppelkärnor
1-2 msk rostade pumpakärnor
 
1.
Börja med att skölja auberginen och dela den i mindre kuber. Lägg i en bunke och häll på allt salt. Låt stå i minst 30 minuter, så att den avger sin betska vätska. Häll sedan av vätskan och skölj bort saltet genom en sil. Torka torr i handduk.
 
2.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
3.
Mixa sesamfrön och solroskärnor till ett ströbröd i en mixer. Häll i en skål.
 
4.
Dela torsk och räkor i mindre bitar. Lägg sedan i mixern och mixa till en fin smet - men övermixa inte. Häll över i en bunke och tillsätt hälften av ditt "ströbröd" tillsammans med det halva ägget, fänkålsfrön, rivet citronskal, Sriracha och kryddor. Blanda ihop till en smet. Rulla bollar (i golfbollstorlek) och rulla dem i övrigt ströbröd innan du lägger dem på en plåt. Baka i ugnen i cirka 25-30 minuter. Vänd bollarna efter halva tiden.
 
5.
Under tiden som fiskbullarna är i ugnen, värmer du upp hälften av olivoljan i en panna och steker auberginen mjuk över låg till medel värme. Låt det ta tid, minst 20 minuter. Häll över i en bunke och tillsätt tahini, olivolja, sesamolja, och kryddor. Mixa till en slät kräm.
 
6.
Lägg upp ruccola, pumpa, pumpafrön och granatäppelkärnor på en tallrik. Bred på auberginekrämen på tallriken och toppa med fiskbullarna. Avsluta med att pressa över lite citron över fiskbullarna.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0