Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ugnsbakad lax med blomkålspuré med porcini och persiljeolja

Brukar ni använda torkad svamp? Innan jag flyttade ner till Italien ska jag erkänna att jag nog aldrig lagat en enda rätt med det. Jag förstod liksom inte grejen. Men första gången jag smakade en risotto med torkad porcini (Karl-Johan svamp) var jag såld. Herre Jesus vad gott!
 
Det finns många fördelar med torkad porcini. Dels behöver du väldigt lite för att få mycket smak. Dels innebär torkad svamp att du kan äta svamp även utanför säsong. Och sist men inte minst - när du blötlägger torkad svamp för att få den att mjukna, tar vattnet så ofattbart mycket smak = världens bästa buljong.
 
Idag använde jag min svampbuljong till att koka min blomkål i, och vips så hade min blomkålspuré nått oanade höjder. Jag stekte såklart även svampen och vände ner, och så mixade jag ihop olivolja och persilja till en härlig grön olja, som jag sedan swirlade ner i purén. Världsgott! Och så enkelt att göra. Tänk bara på att du behöver blötlägga svampen några timmar, men när det är gjort är maten klar på 20 minuter!
 
 
Ugnsbakad lax med blomkålspuré med porcini och persiljeolja
(1 portion)
1 bit lax à 130-150 g
150 g blomkål
10 g torkad porcini (Karl-Johan svamp) + 3 dl vatten
1 msk skirat smör (ghee)
1 näve bladpersilja
1 msk olivolja
½ citron, saften
Salt/peppar/paprikapulver
 
Några bitar ugnsbakad pumpa (om du skulle ha rester...)
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader. Krydda laxfilen runt om med salt, peppar och paprikapulver. Ringla över lite olivolja och sätt in i ugnen i cirka 15 minuter.
 
2.
Den torkade porcinin måste ligga i blöt i minst 2 timmar för att mjukna. Häll av porcinivattnet i en kastrull och addera ytterligare vatten så att det räcker för att koka blomkålen. Koka upp med lite salt. Skär blomkålen i mindre buketter och koka mjuk. Häll av vattnet. Mixa blomkålen med en stavmixer. Blanda ner ghee och smaksätt med lite citronsaft, salt och peppar.
 
3.
Stek porcinin i lite olja i en stekpanna och vänd ner i blomkålspurén. 
 
4.
Mixa bladpersilja med olivolja, lite citronsaft, salt och peppar till en grön olja.
 
5.
Lägg upp blomkålspurén på en tallrik. Swirla ner persiljeoljan och toppa med laxen - och eventuellt lite pumpa om du har några rester hemma (kan absolut uteslutas).
 
Buon Appetito!
 
ENGLISH RECIPE
 
Baked salmon, cauliflower puree with porcini mushrooms & parsley oil
(1 serving)
1 fillet of salmon à 130-150 g
150 g of cauliflower
10 g dried porcini mushrooms + 300 ml water
1 tablespoon clarified butter (ghee)
1 handful of parsley
1 tablespoon olive oil
½ lemon, the juice
Salt/pepper/smoked paprika
 
Oven baked pumpkin (if you would have any left overs...)
 
1.
Preheat the oven to 175 degrees C (350 degrees F). Season the salmon fillet with salt, pepper and smoked paprika powder. Drizzle with some olive oil and place it on a tray in oven for about 15 minutes.
 
2.
The dried porcini mushrooms must soak in water for at least 2 hours to soften. Pour the porcini water in a saucepan and add additional water, enough to boil the cauliflower. Bring to the boil with a pinch of salt. Cut the cauliflower into small florets and boil until soft. Drain. Mix the cauliflower with a hand mixer. Add the ghee and season with some lemon juice, salt and pepper.
 
3.
Fry the porcini mushrooms in some olive and then fold into the cauliflower puree.
 
4.
Mix parsley with olive oil, some lemon juice, salt and pepper to form a green oil.
 
5.
Pour the cauliflower puree on a plate. Swirl the parsley oil into the puree and top with the salmon - and possibly some oven roasted pumpkin if you have any leftovers at home (this can absolutely be excluded).
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0