Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Quinotto med ärtor, ricotta och pistagenötter

Risotto är ju magiskt gott - men det är nästan så att jag tycker om quinotto lite mer. Eller, äh, jag vet inte. Båda är lika bra, men quinotto är bra, eftersom jag alltid har quinoa hemma. Quinotto är nämligen precis det - som risotto, fast gjort på quinoa. Bra va? 
 
Denna gång gjorde jag den grön med hjälp av en pesto, och så blandade jag ner ärtor. Är det bara jag som älskar frysta ärtor? Jag kan äta dem som godis. Men då måste de komma direkt från frysen och vara kalla. Då är de bäst som snacks! I denna rätt serveras de däremot varma... som de sig bör.
 
 
Quinotto med ärtor, ricotta och pistagenötter
(1 portion)
2 dl kokt quinoa
1 dl frysta ärtor + 3 dl grönsaksbuljong
 
20 pistagenötter
1 dl färskriven pecorino
½ lime, cest + juice
2 msk olivolja
1 näve bladpersilja
½ dl buljong (från ärtorna)
Salt och peppar
 
Ricotta
Ruccola
Rosépeppar
Pistagenötter
Pinjenötter
 
1.
Koka upp grönsaksbuljong och koka ärtorna mjuka. Sila av vattnet med spara 1 dl av buljongen.
 
2.
Mixa alla ingredienser till peston (däribland hälften av buljongen du sparade från ärtorna).
 
3.
Blanda den kokta quinoan med resten av buljongen som du sparade, samt peston. Rör om tills quinoan är krämig och fått en fin grön färg. Häll ner ärtorna.
 
4.
Häll upp på en tallrik. Toppa med ruccola, ricotta, rosépeppar, hackade pistagenötter och pinjenötter.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Quinotto with peas, ricotta and pistachios
(1 serving)
2 dl cooked quinoa
1 dl frozen peas + 3 dl vegetable broth
 
20 pistachios
1 dl freshly grated pecorino
½ lime, zest + juice
2 tbls olive oil
1 handfull parsley
½ dl broth (from the peas)
Salt and Pepper
 
Ricotta
Arugula
Pink peppercorns
Pistachio
Pinenuts
 
1.
Bring the vegetable broth to a boil and cook the peas until tender. Drain the liquid but save 1 dl of it.
 
2.
Mix all ingredients to the pesto (including half of the broth you saved from the peas).
 
3.
Put the cooked quinoa and the rest of the broth as well as the pesto in a pot. Stir until the quinoa is creamy and have a nice green color. Add the peas.
 
4.
Put on a plate. Top with arugula, ricotta, rose peppercorns, chopped pistachios and pinenuts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0