Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Rödkålssallad med avocado fries

Hej Baberiba! 
Jag har varit borta från bloggen ett tag. Jag åkte nämligen till en kompis killes föräldrars hus i Ligurien förra vecka, och fokus låg på att överleva den extrema hetta som drabbade Italien under x antal dagar. Det lyckades vi genom att bada en massa, äta gott och åka på utflykter - och däremellan jobbade jag för fullt. Det bästa med mitt jobb är att jag kan ta med mig det precis överallt.
 
Nåväl, jag lagade inte så mycket mat de där dagarna (däremot ska min kompis Maria ha en stor eloge för den fantastiska helgrillade fisken hon briljerade med en av kvällarna. Magiskt god), och sedan jag har varit tillbaka i Milano har jag - återigen - haft fokus på att överleva värmen. Därmed har maten mest bestått av superenkla rätter och litervis med vatten.
 
En sådan där superenkel rätt, är den är. Rödkålssallad med pankobrödade avokadofries. Satan i gatan vad gott det är - om ni aldrig testat att laga till avokado i ugnen, så måste ni göra det! Här kommer recepet.
 
 
Rödkålssallad med avocado fries
(1 portion)
½ avokado
2 msk majsmjöl
1 ägg
1 dl panko
Salt & peppar
 
2 dl strimlad rödkål
1 msk sesamolja
1 tsk soja
1 bit gurka, cirka 10 cm
3-4 soltorkade tomater i olja
1 medjooldadel
Salt & peppar
 
2 msk tahini
2 msk vatten
½ tsk citron- eller limejuice
Salt
 
20 g fetaost
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Dela den halva avokadon i 6 bitar. Salta och peppra varje bit. Strö över majsmjöl över alla bitar, på alla sidor. Vänd dem sedan i uppvispat ägg, följt av panko. Lägg på en plåt och baka i cirka 15-20 minuter. Vänd dem efter halva tiden.
 
2.
Under tiden lägger du rödkål i en bunke och häller på sesamolja och soja. Massera rödkålen med händerna, tills den blivit mjuk. Dela gurka, tomater och dadel i mindre bitar och blanda ner i rödkålen. Krydda med salt och peppar.
 
3.
Blanda till tahinidressingen och vänd ner i rödkållssalladen. Lägg sedan upp allt på en tallrik och toppa med fetaost samt dina avocado fries.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Red cabbage salad with avocado fries
(1 serving)
½ avocado
2 tbsp corn flour
1 egg
1 dl panko
Salt & pepper
 
2 dl shredded red cabbage
1 tbsp sesame oil
1 teaspoon soy sauce
1 piece of cucumber, about 10 cm
3-4 sun dried tomatoes in oil
1 medjool date
Salt & pepper
 
2 tbsp tahini
2 tbsp of water
½ teaspoon of lemon juice or lime juice
Salt
 
20 g of feta cheese
 
 
1.
Pre heat the oven to 200 degrees C. Divide the half avocadon into 6 pieces. Season each piece with salt and pepper. Sprinkle some corn flour over all pieces, on all sides. Then fold them in egg, followed by panko. Add to an oven tray and bake for about 15-20 minutes. Turn them around halfway.
 
2.
In the meantime, put red cabbage into a bowl and add sesame oil and soy. Massage the red cabbage with your hands until it becomes tender. Cut cucumbers, tomatoes and dates into smaller pieces and add into the red cabbage. Season with salt and pepper.
 
3.
Mix the tahini dressing and pour over the red cabbage salad. Then put everything on a plate and top with feta cheese and your avocado fries.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0