Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatispannkakor med yoghurtkräm

Ciao ciao ciao!
 
Jag försvann till Stockholm över helgen, så jag hann inte uppdatera er med de senaste recepten - men här kommer ett på sötpotatispannkakor som jag gjorde förra veckan. De är så goda! Idén kom till mig en dag då jag hade sötpotatispuré över, och egentligen hade tänkt göra bananpannkakor till frukost. Jag bytte bara ut bananen mot sötpotatispurén. Same concept, different flavors! Till sötpotatispannkakorna gjorde jag ett strössel - byt gärna ut solroskärnorna mot pistagenötter - det blir snäppet bättre (jag hade inga hemma tyvärr).
 
 
              
 
 
Sötpotatispannkakor med yoghurtkräm
(1 portion)
1 dl sötpotatispuré
2 ägg
1 nypa kanel
1 nypa kardemumma
1 nypa ingefära
1 nypa salt
 
3 torkade fikon
½ dl kokosflingor
½ dl solrosfrön
½ lime, bara skalet
1 nypa salt
½ dl grekisk yoghurt
2 tsk lönnsirap
 
1.
Mixa alla ingredienser till sötpotatispannkakorna och stek i kokosolja. Det blir 5-6 pannkakor av smeten.
 
2.
Mixa fikon, kokos, solroskärnor, limeskal och salt till ett strössel. Blanda 2/3 av strösslet med yoghurt och lönnsirap.
 
3.
Varva pannkakor med yoghurtkrämen. Avsluta eventuellt med lite frukt/bär och resten av strösslet.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Sweet potato pancakes with yoghurt crème
(1 serving)
1 dl sweet potato purée
2 eggs
1 pinch of cinnamon
1 pinch of cardamom
1 pinch of ginger
1 pinch of salt
 
3 dried figs
½ dl desiccated coconut flakes
½ dl sunflower seeds
½ lime, the zest
1 pinch of salt
½ dl Greek yoghurt
2 teaspoons maple syrup
 
1.
Mix all pancake ingredients and fry pancakes in cocnut oil in a pan. The batter makes 5-6 pancakes.
 
2.
Mix figs, coconut, sunflower seeds, lime zest and salt until it forms some kind of sprinkles. Mix two thirds of the sprinkles with the Greek yoghurt and the maple syrup.
 
3.
Layer the pancakes with the yoghurt crème. Top it off with some fresh berries and the rest of the sprinkles.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0