Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Min semmelvariant: Bovete-crêpes med ricotta och sås på hemmagjord mandelmassa

Jahapp, då var det Fettisdagen - något som ingen som är aktiv på social media kan ha missat. Jag vet inte hur många semlor jag har sett i mina flöden idag, men det är trevligt att vi har en dag som förenar oss i gräddens tecken! Jag har dock aldrig varit ett stort fan av semlor. Jag tycker egentligen det är för mycket bröd i förhållande till fyllning, och skulle jag stå på ett café och välja bakverk, skulle valet aldrig falla just på en semla. Ja, och framförallt inte nu när jag inte äter gluten...
 
Däremot tycker jag om pannkakor. Och varför nämner jag det här då, kanske ni undrar? Jo, för idag är det inte bara Fettisdagen, det är också internationella pannkaksdagen (samt Martigras, Shrove Tuesday, Carnivale, Fat Tuesday... kär dag har många namn.). Och därför tänkte jag, att jag minnsann skulle kombinera allas vår semla med allas vår pannkaka: det bästa av två världar med andra ord.
 
Jag gjorde glutenfria pannkakor. Check. Jag bytte ut grädden mot en blandning av ricotta och yoghurt. Check. Jag gjorde egen mandelmassa som blev en sås, utan en massa onödigt socker. Check. Resultatet blev en väldigt smarrig start på dagen. Inte världens nyttigaste, men det hade också kunnat vara värre. Det är ju inte för inte som det heter Fet-tisdagen.
 
 
Bovete-crêpes med ricotta och sås på hemmagjord mandelmassa
(4-5 stycken)
½ dl bovete
½ dl glutenfri mjölmix
1 nypa salt
2 dl valfri mjölk (jag använde osötad mandelmjölk)
1 ägg
Smör till stekning
 
2 ½ dl mandelmjöl
2 msk osötad mandelmjölk
1 tsk honung
 
2-3 msk ricotta
1 msk turkisk yoghurt
Jordgubbar
 
1.
Blanda bovetemjöl, glutenfri mjölmix och salt i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och vispa ur klumparna. Tillsätt resten av mjölken och ägget. Vispa. Låt stå och svälla i cirka 20 minuter. Hetta upp smör i en varm panna. Stek en crêpe i taget, cirka ½-¾ dl smet per crêpe. Vispa smeten innan varje ny crêpes så att det inte uppstår klumpar.
 
2.
Mixa mandelmjöl, mandelmjölk och honung till en lös mandelmassa. Vill du ha en lösare sås tillsätter du mer mjölk. Vill du ha mer mandelmassa-konsistens, då tar du väldigt lite mjölk i början och tillsätter mjölk tills du fått den konsistensen du vill ha. Blir den för lös: mer mandelmjöl!
 
3.
Blanda ihop ricotta och yoghurt.
 
4.
Servera pannkakorna med ricottayoghurten och bär. Ringla över mandelmassasåsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0