Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zoodles med en sås på hasselnötter och pecorino

Har ni sett Leilas Supermat som nu har börjat igen på TV4? Jag älskar att streama svenska matprogram från Milano, och jag tittar på alla kockar: Leila, Tina, Moberg, Ernst - you name it, det är precis min typ av feel-good-program. I förra avsnittet av Leilas Supermat, gjorde hon zoodles med en pinje- och valnötssås, och den har jag isnpirerats av i detta recept. Dock hade jag varken pinjenötter eller valnötter hemma, så jag bytte ut helt enkelt ut dem mot hasselnötter och pistagenötter. Nöt som nöt liksom... eller okej, inte riktigt, men i detta fall fungerade det bra.
 
Ni får ursäkta upplägget, men jag var hungrig och hade inte direkt någon större inspiration till att piffa till maten till bloggen. Men det var ändå så pass gott att jag inte vill strunta i att lägga upp receptet. En halvdann bild får ni stå ut med lite då och då!
 
 
Zoodles med en sås på hasselnötter och pecorino
(1 portion)
1 lagom stor zucchini
½ dl hasselnötter
1 dl färsk riven pecorino
½ vitlöksklyfta
1 tsk olivolja
1 dl sojamjölk
½ dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
Salt/peppar
 
Pistagenötter och pecorino till servering
 
1.
Om du har en grönsakssvarv så använd den för att göra zoodles, annars använder du en mandolin/osthyvel och skär sedan remsor med en kniv.
 
2.
Koka upp sojamjölk och vatten med grönsaksbuljong och salt och peppar. 
 
3.
Lägg ner hasselnötter, riven pecorino, vitlök och olivolja i en matberedare. Slå på den varma mjölkbuljongen och mixa till en sås. Den berhöver inte vara helt slät.
 
4.
Stek på zucchininudlarna lite i en panna: 1-2 minuter räcker.
 
5.
Blanda nudlarna med såsten och lägg upp på tallrik. Servera med mer riven pecorino och toppa med pistagenötter.

Kommentarer
Postat av: Anita

Men så gott :D

Svar: Supersmarrigt! :)
Louise Laurenius

2017-02-08 @ 08:08:12
URL: http://siliiins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0