Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad sötpotatis med banan och jordnötssmör till frukost

Imorse var jag iväg på ett spinningpass och behövde därför ladda med en frukost rik på kolhydrater. Jag var inte sugen på havregrynsgröt, som annars är väldigt bra för det ändamålet, så istället vände jag mig till min favoritingrediens: sötpotatisen. Sötpotatis till frukost, kanske ni tänker nu, men faktum är att sötpotatis är gott alla mål om dagen, alla dagar i veckan. Jag kanske är lite skadad, men jag älskar verkligen sötpotatis.
 
Att baka en sötpotatis i ugn tar dock närmre 45 minuter, och så lång tid har jag inte tålamod att vänta på frukosten, så jag valde att använda mig av micron. Det går faktiskt superbra att micra en sötpotatis. Tricket är att först picka den runt om med en gaffel, och sedan blöta ner ett hushållspapper som ni lindar in sötpotatisen i, innan den micras. Det blöta pappret hjälper till att ånga potatisen. Totalt tog det sju minuter att baka potatisen, betydligt mindre än i ugn med andra ord...
 
Testa att servera sötpotatisen med banan, jordnötssmör och kakaonibs. Världens grej. Det här har möjlighet att gå upp på listan över favvo-frukostar 2017!
 
 
Bakad sötpotatis med banan och jordnötssmör till frukost
(1 portion)
1 liten sötpotatis
1 banan
2 msk jordnötssmör
Kakaonibs
 
1.
Skrubba potatisen (om du vill äta skalet också - det är gott) och picka den med en gaffel runt om. Hoppa inte över detta steg, då det är lätt att potatisen sprängs i micron om den inte blivit pickad. Linda in potatisen i ett blött hushållspapper och lägg på en tallrik. Micra 3,5 minuter på full effekt. Vänd den sedan och micra ytterligare 3,5 minut. Beroende på hus stor potatisen är tar det kortare eller längre tid, så klart.
 
2.
Var försiktigt när du tar ut potatisen och tallriken - det är v a r m t. 
 
3.
Skär en skåra i mitten och tryck upp köttet lite. Skiva en banan och lägg på. Ringla över jordnötssmör. Toppa med kakaonibs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0