Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kardemumma-nicecream med röd och blå marmorering

Hade jag bott i Frankrike hade detta varit den perfekta nationaldagsfrukosten: vit nicecream, röd och blå marmorering (i form av lingosylt och blåbärssylt) och så blåbär på toppen. Men nu bor jag ju i Frankrikes grannland. Så, jag får helt enkelt komma på vad det finns för grön sylt jag kan byta ut blåbärssylten mot, när det vankas italiensk nationaldag den 2 juni.
 
Nåväl, oavsett var du bor - och oavsett vilken tid det är på året - så är mitt tips att du testar att blanda ner kardemumma i din nicecream, och sedan marmorerar med lingon- och/eller blåbärssylt. Just lingon och blåbär är ju bästa vänner med kardemumma. Det blir en ypperlig start på dagen, och om du lägger upp glassen i en djup tallrik, istället för i en skål, så har du mer yta att dekorera och fylla med en massa topping. Dagens bästa tips?
 
 
Kardemumma-nicecream med röd och blå marmorering
(1 portion)
2 mogna bananer
½ tsk malen kardemumma
1 tsk lingonsylt
1 tsk blåbärssylt
 
Topping
Bovetekärnor
Hasselnötter
Blåbär
Torkad frukt
 
1.
Skala och skiva bananen och lägg bitarna i en påse i frysen över natten. På morgonen mixar du bananen med kardemumman tills de format en glass. Om bananen är väldigt hård kan du tillsätta lite mjölk.
 
2.
Lägg upp på en tallrik och marmorera med sylterna.
 
3.
Toppa med favoriterna. Ät.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0