Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kokosgratinerad laxtaco med avokadosalsa i glutenfria majstortilla

Holy Macaroni vilket väder i Skåne idag! Det blåser halv orkan utanför fönstret, och jag är mer än nöjd över att ha ett jobb där jag inte behöver lämna huset. För att piffa till tillvaron denna gråa dag, lagade jag en färgglad lunch med tropiska smaker. Sol i sinne, ni vet. Några sekunder efter att min lunch var klar, blev det dock strömavbrott i hela huset, så där satt jag i mörkret och åt...
 
Laxen penslade jag med sötsur chilisås och panerade sedan i kokosflingor - och det blev över förväntan gott. Till det serverade jag en mango- och avokadosalsa, och allt omslöts av mina glutenfria tortilla som tog cirka ingen-tid-alls att göra. Lunch på under 30 minuter, det är min melodi det.
 
 
Kokosgratinerad laxtaco med avokadosalsa i glutenfria majstortilla
(1 portion)
1 laxfilé à cirka 125 gram
1 msk sötsur chilisås
1 msk kokosflingor
Salt & peppar

Majstortilla
¾ dl majsmjöl
¼ dl maizena
1 nypa salt
1 äggvita
¾ dl vatten
Rapsolja till stekning
 
Mango- och avokadosalsa
1 liten avokado
¼ färsk mango
3-4 cocktailtomater
½ tsk chiliflakes
1 msk olivolja
Några droppar citronsaft
Salt & peppar
 
Ruccola till servering
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Salta och peppra laxen och pensla den runt om med chilisås. Panera till sist med kokosflingor och baka i ugnen i ungefär 20 minuter.
 
2.
Blanda de torra ingredienserna till tortillan. Blanda sedan ner äggvitan och vattnet. Låt stå och svälla i 10 minuter. Stek sedan på hög värme i en stekpanna med lite rapsolja. Använd en halv deciliter smet per tortilla - det blir 3 stycken av receptet. Vänd, och låt steka på båda sidor och förvara sedan i en handduk för att hålla dem varma.
 
3.
Dela avokadon, mangon och tomatera i små kuber. Smaksätt med chiliflakes, olivolja, citronsaft och salt och peppar.
 
4.
Servera lax och salsa i tortillan tillsammans med lite ruccola (eller spenat).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0