Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Raw porridge goes smoothie goes smoothiebowl goes smoothieplate

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det här. Vad som är klart och tydligt är, att det är en fantastisk god och mättande frukost. Men jag vet inte om det är en typ av raw gröt, eller en tjockare smoothie. Det är både och, eller inget av det - helt enkelt en kombination...
 
Först hällde jag upp smoothie-gröten i en skål, eftersom #smoothieskålen är måttligt populär på social media. Men så insåg jag där och då att, om jag häller upp den i en djup tallrik istället, så får jag ju mycket mer yta att sprida all min favorittopping på. Winning! Så jag hällde ner allt i min nya favorittallrik från Broste Copenhagen, och gick loss på ingredienserna i skafferiet. Och titta så fint det blev. Man blir ju glad när man får sätta tänderna i en sådan här skapelse. Framförallt efter ett tungt spinningpass! 
 
 
Raw porridge goes smoothie goes smoothiebowl goes smoothieplate
(1 portion)
½ dl naturella cashewnötter
1 dl (glutenfria) havregryn
1 msk chiafrön
1 medjool-dadel
1 nypa vaniljpulver
1 nypa salt
2 dl valfri mjölk (jag hade sojamjölk)
 
Toppingförslag
Jordnötssmör
Frukt och bär
Pistagenötter
Kakaonibs
Sesamfrön
Torkad frukt
 
1.
Blötlägg cashewnötter, havregryn, chiafrön, dadel, vanilj och salt i mjölken över natten. På morgonen mixar du allt till en krämig gröt- eller smoothieliknande massa. Tillsätt eventuellt mer mjölk om du tycker den är för tjock.
 
2.
Lägg upp i en djup tallrik. Marmorera med jordnötssmör och halvmosade bär. Toppa med alla dina favoriter. Ät.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0