Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Rosa rispappersrullar med jordnötssås

Gott nytt år foodies!
 
Jag vet, jag vet. Här har det inte skett mycket uppdatering den senaste veckan. Jag firade nyår i Stockholm och bestämde mig för att stanna hos mina vänner där upp några dagar extra. Och direkt när jag kom hem till Skåne var det egentligen bara att packa om väskan för att åka till nästa huvudstad - Köpenhamn - för att träffa min chef och mina kollegor på en massa spännande möten i dagarna två. Jag har således hunnit äta en massa god mat - men jag har inte lagat något av det själv. Ett lyxproblem kanske många kan tycka, men jag har saknat att få vara kreativ och att få bestämma själv. Dock har jag hittat en ny favoritkrog i Stockholm: Nybrogatan 38. Riktigt intressant meny, och den levererade också vad den lovade, till ett rimligt pris. Dagens tips!
 
Men nu är jag back on track, och fört ut bland 2017 års recept är dessa sommar-rullar (okej, ganska opassande namn då det idag är minus 12 grader i Skåne, men nu är det ju så de heter...). Mina rullar är egentligen inte alls så märkvärdiga, de är fyllda på precis samma sätt som vanligt - det vill säga, du tar det du tycker om - men det som gör dem extra fina är att jag denna gång blötlagde rispappret i råpressad rödbetsjuice och inte i vatten. Hur fräckt blev inte det? En rosa sommar-rulle, är ju hundra gånger trevligare att äta än en vit. Framförallt när man vet att den är färgad på naturligt vis och inte med en massa E-ämnen. Heja!
 
 
Rosa sommarrullar med jordnötssås
(4 stycken)
4 rispapper
1 dl råpressad rödbetsjuice
1 tsk choafrön till topping
 
Dina favoritgrönsaker till fyllningen, jag hade:
Ruccola
Paprika
Zucchini
Avocado
Granatäppelkärnor
 
Jordnötssås
1 msk jordnötssmör
1 msk olivolja
½ tsk vitvinsvinäger
1 tsk Hoisinsås
1 tsk soja
½ tsk oystersås
Några droppar citron
 
1.
Förbered grönsakerna genom att skära dem i stavar.
 
2.
Blanda ihop alla ingredienser till såsen.
 
3.
Häll rödbetsjuicen i en djup tallrik där rispapperna får plats, eller använd en stekpanna. Blötlägg ett rispapper i taget i cirka 30 sekunder. Lägg på en platt yta och lägg på grönsakerna i nedere delen. Rulla in grönsakern i rispappret, vik in sidorna och rulla klart.
 
4.
Servera med ruccla och sås. Toppa med chiafrön.

Kommentarer
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Åh vilken härlig blogg du har, ser gotttt ut

Svar: Tack Madelein, vad glad jag blir! :)
Louise Laurenius

2017-01-06 @ 16:46:28
URL: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0