Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekt halloumi med broccolipuré, quinoa och torkade tranbär

Min sista lunch i Sverige bestod självfallet av halloumi - och min sista middag besod för övrigt av fil samt knäckebröd med ost = drömmen! Bara för att man jag bloggar om mat, innebär det inte att jag inte uppskattar världens mest simpla mat. Som fil. Det är ju så gott! Men tillbaka till halloumin, för det är den jag ska ge er receptet på idag. Stekt halloumi är också en dröm. Och ännu bättre blir det när den serveras tillsammans med en broccolipuré och quinoa. Och mandlar för extra crunch. Och trokade tranbär för en syrlig sötma. Inga konstigheter egentligen, det här slänger ni snabbt ihop!
 
 
Stekt halloumi med broccolipuré, quinoa och torkade tranbär
(2 portioner)
250 g halloumi
1 msk olivolja
1 broccoliträd, cirka 300-400 gram
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk keso
1 msk smör
2 msk färskriven parmesan
1 dl quinoa (mätt okokt)
10-15 torkade tranbär
10-15 rostade mandlar
Salt/peppar/chiliflakes
 
1.
Koka quinoan enligt förpackningen.
 
2.
Koka upp grönsaksbuljongen och släng i broccolin som du delat i mindre träd. Låt koka mjuk, men ändå med en kärna kvar (al dente). Häll av buljongen. Spara några små broccoliträd och mixa resten till en puré. Blanda ner keso, smöt och parmesan och värm på spisen. Smaka av med salt och peppar.
 
3.
Skiva halloumin och stek den i olivolja tills gyllene på båda sidor.
 
4.
Fördela broccolipurén på två tallrikar. Toppa med quinoa och halloumi. Avsluta med de broccoliträden du la åt sidan, samt rostade mandlar och torkade tranbär. Strö eventuellt över några chiliflakes för lite extra hetta.
 
Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

mums

Svar: Ja! Gottigotti!! :)
Louise Laurenius

2017-01-28 @ 14:12:35
URL: http://efji.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0