Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Affogato al caffè

Affogato al caffè är en italiensk dessert - eller dryck, beronde på vem du frågar - som egentligen bara består av två saker: vaniljglass och kaffe. Ordet affogato betyder dränkt på italienska, vilket också beskriver precis vad det här är: glass dränkt i kaffe. Det låter kanske lite märkligt, men det är något av det godaste du kan äta en varm sommardag. Och enklare än så blir det väl inte att göra en dessert? 
 
Häromdagen valde jag att göra en frukostversion av en affogato al caffè. Istället för vanlig glass, gjorde jag en nicecream av banan och cashewnötter. Och eftersom det är så varmt i Milano, skakade jag min espresso med is innan jag hällde över den över glassen, så blev det liksom kallt på kallt = bästa svalkan. Men originalreceptet är alltså med varmt kaffe, så ni bestämmer själv hur ni vill göra. Gott blir det, oavsett vad!
 
 
            
 
 
 
Affogato al caffè - the breakfast version
(1 portion)
1 fryst banan
1 dl blötlagda cashewnötter
1 tsk chiafrön
1 nypa vaniljpulver
1 kopp espresso
Valfri topping (kan uteslutas)
 
1.
Mixa banan, cashewnötter, chiafrön och vanilj till en nicecream och lägg upp i en skål.
 
2.
Gör en kopp stark espresso och häll över glassen. Vill du kan du även skaka kaffe med is, så att det blir kallt innan du dränker glassen - men originalreceptet är med varmt kaffe.
 
3.
Vill du kan du toppa med lite nötter och torkad frukt, sen är det klart!
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Affogato al caffè - the breakfast version
(1 serving)
1 frozen banana
1 dl soaked cashew nuts
1 teaspoon of chia seeds
1 pinch of vanilla powder
1 shot of espresso
Topping (can be omitted)
 
1.
Mix the banana, cashew nuts, chia seeds and vanilla to a nicecream and put into a bowl.
 
2.
Make a cup of strong espresso and pour over the ice cream. If you want to, you can shake the coffee with ice first, so it gets cold before you pour it over the ice cream - but the original recipe is with hot coffee.
 
3.
Top with some nuts and dried fruits - if you want to - then it's done!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0