Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad falafel med gurkmeja, ingefära och lime

Idag bjuder jag er på ett falafel-recept. Jag skulle inte kalla det helt autentiskt, jag gör ju liksom alltid på mitt sätt - och denna gång fick jag dessutom anpassa receptet efter vad som fanns hemma. Det innebar till exempel att koriander och kummin - vilka är två av de vanligaste kryddorna i falafal - uteblev, och ersattes istället av gurkmeja. Och det var det absolut inget fel på. Gurkmeja smakar så gott, har så många välgörande egenskaper för kroppen, och ger sist, men inte minst, en så vacker gul färg till falafeln. I min falafelsmet lade jag också till ingefära och lime som är en smakkombo som nästan aldrig går fel!
 
En annan sak jag fick ändra på, var att inte fritera min falafel - jag hade helt enkelt inte tillräckligt med olja hemma för att kunna fylla en panna. Så jag bakade min falafel i ugnen istället, för att avsluta dem i en stekpanna för att få en krispig yta. Resultatet blev så bra! Jag plattade ut min falafel litegrann, istället för att göra runda bollar, mest för att en större yta ger mer krisp - men gör som du vill, bollar fungerar säkert också bra!
 
 
     
 
 
Bakad falafel med gurkmeja, ingefära och lime
(10-12 falaflar)
2 dl torkade kikärtor
½ gul lök, grovhackad
1 tumbit ingefära, riven
1 lime, skalet rivet
1 vitlöksklyfta, riven
1 msk gurkmeja
1 tsk fänkålsfrön
Salt, peppar, paprikapulver
2 tsk bakpulver
2 msk kikärtsmjöl
Olivolja till stekning
 
1.
Lägg de torkade kikärtorna i blöt och låt stå över natten, eller i minst 8 timmar.
 
2.
Mixa de blötlagda kikärtorna med lök, ingefära, lime, vitlök, gurkmeja, fänkålsfrön, salt, peppar och paprikapulver till en homogen, halvgrynig massa. Låt vila i kylen i minst 1 timme.
 
3.
Blanda ner bakpulver och kikärtsmjöl - bakpulvret gör att falafeln inte blir torr, och mjölet hjälper till att binda ihop massan.
 
Du har nu två alternativ - fritera eller baka i ugn. Jag valde att baka i ugn för att 1) jag hade inte tillräckligt med olja hemma och 2) du undviker en massa fett. Resultatet i ugen blir faktiskt krispigt det med.
 
4.
Rulla bollar av smeten, som du sedan plattar ut lite på en plåt (plattare falafel = mer yta som kan bli krispig). Baka dem på 180 grader C, i cirka 25-30 minuter.
 
5.
Värm upp lite olivolja i en stekpanna, och stek de bakade falaflarna så att de får en fin, gyllene yta.
 
6.
Servera med gurksallad (bara hackad gurka med sesamfrön och salt) samt en tahinisås (blanda lika delar tahini och vatten med lite lime- eller citronjuice och salt).
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Baked falafel with turmeric, ginger and lime
(10-12 falafels)
2 dl dried chickpeas
½ yellow onion, roughly chopped
1 thumb piece ginger, grated
1 lime, the zest
1 garlic clove, grated
1 tablespoon turmeric
1 teaspoon of fennel seeds
Salt, pepper, paprika powder
2 teaspoon baking power
2 tablespoons chickpea flour
Olive oil for frying  
 
1.
Soak the dried chickpeas in twice as much water and leave overnght, or for at least 8 hours.
 
2.
Drain the water and mix the soaked chickpeas with onions, ginger, lime, garlic, turmeric, fennel seeds, salt, pepper and paprika powder into a homogeneous, coarse dough. Leave to rest for at least 1 hour in the fridge.
 
3.
Now add in baking soda and chickpea flour - the baking soda makes the falafel a bit moist, and the flour helps to bind the dough.  
 
You now have two options: deep fry or bake in the oven. I chose to bake the falafel in the oven because 1) I did not have enough oil at home for deep-frying and 2) to avoid a lot of fat. The baked ones are actually very crispy as well!
 
4.
Roll balls of the dough, which you then flatten a little on an oven tray (flatter falafel = more surface that can be crispy). Bake them at 180 degrees C for about 25-30 minutes.
 
5.
Heat some olive oil into a frying pan and fry the baked falafel to get a nice, golden surface.
 
6.
Serve with a cucumber salad (I chopped some cucumber and mixed it with sesame seeds and salt) and a tahini sauce (mix equal portions of tahini and water with some lime or lemon juice and salt).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0