Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Frukost-tartelette med nyttig chockladmousse och färsk frukt

Det värsta med att få en episk frukost-idé klockan 12 på dagen, är att behöva vänta 20 timmar med att få sätta den i verket. Precis det hände mig igår, när jag tittade på min avokado och mina dadlar, la ihop 1+1, och insåg att jag ville göra en nyttig avokado-chokladmousse till frukost dagen därpå. Åh, om tiden bara kunde gå lite snabbare. Men som vanligt går tiden precis i samma tempo som alltid...
 
Idag är dagen dock kommen, och i morse hoppade jag nästan upp ur sängen. Jag hade redan förberett mitt lilla pajskal som väntade på mig i kylen, så det enda jag behövde göra var att mixa till moussen - vilket gick på cirka 3 minuter. Jag la moussen i skalet, sedan toppade jag det hela med gul kiwi och färska fikon. Alltså. Heaven!
 
Tänk att en frukost kan vara så underbar. Borde nästan vara olagligt.
 
 
        
 
 
Frukost-tartelette med nyttig chockladmousse och färsk frukt
(1 tartelette)
1 medjool-dadel
1 msk russin
½ dl (glutenfria) havregryn
¼ dl riven kokos
1 msk jordnötssmör
1 tsk smält kokosolja
1 nypa salt
 
Chokladmoussen
½ avokado
1 medjool-dadel
1 msk raw kakaopulver
1 tsk chiafrön
1 msk valfri mjölk (jag hade kokosmjölk)
1 nypa salt
1 nypa vaniljpulver
 
Valfri frukt, bär, nötter och frön till topping
 
1.
Börja med pajskalet som du behöver göra kvällen innan så det hinner stelna. Mixa alla ingredienser till en klibbig massa. Tryck ut massan i en form, ca 10 cm i diameter (med bakplåtspapper så att du lättare får ut den). Sätt den i kylen över natten.
 
2.
På morgonen mixar du alla ingredienser till moussen och lägger sedan den i pajskalet. Sätt in i kylen för att stelna i 5-10 minuter.
 
3.
Skär till valfri frukt och bär till toppingen och avsluta eventuellt med några nötter och frön.
 
*** ENGLISH RECIPE *** 
 
Breakfast tartelette with healthy chocolate mousse and fresh fruits
(1 tartelette)
1 medjool date
1 tablespoon of raisins
½ dl (glutenfree) oatmeal
¼ dl desiccated coconut
1 tablespoon peanut butter
1 teaspoon liquified coconut oil
1 pinch of salt
 
Chocolate mousse
½ avocado
1 medjool date
1 tablespoon of raw cocoa powder
1 teaspoon of chia seeds
1 tablespoon of plant based milk (I used coconut milk)
1 pinch of salt
1 pinch of vanilla powder
 
Your favorite fruit, berries, nuts and seeds for the topping
 
1.
Start with the pie crust, that you need to prepare the night before. Mix all ingredients into a sticky mass. Push the mass into a mold, about 10 cm in diameter (lined with baking paper). Put it in the fridge overnight.
 
2.
In the morning, mix all the ingredients for the mousse and then put it in the pie crust. Let chill the refrigerator for 5-10 minutes (to solify).
 
3.
Cut some fruit and berries for the topping and finish with some nuts and seeds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0