Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria spenatwraps!

Jag köpte en stor påse spenat häromdagen, så nu blir det spenat hela veckan - jag kommer bli starkare än Karl-Alfred! 
 
Jag börjar med de här wrapsen, som är glutenfria och veganska (wrapsen alltså - inte min fyllning). Jag ska vara ärlig och säga att degen blev rätt klibbig, och att jag höll på att ge upp när jag skulle ta bort den utkavlade wrappen från bakplåtspappret - omöjligt! Men det löste jag genom att helt enkelt steka wrappen med bakplåtspappret under, tills det lossnade, och jag kunde fortsätt utan. Men mitt råd är ändå att mjöla dina bakpapper rikligt innan du kavlar ut din deg, så ska det nog inte vara något problem. 
 
 
     
     
 
 
Glutenfria spenatwraps
(4 wraps)
200 g spenat
2 dl vatten
3 ½ dl bovetemjöl
1 tsk fiberhusk
½ tsk bakpulver
Salt & örtsalt
 
1.
Ta bort eventuellt tjocka stjälkar på spenaten (såvida du inte använder babyspenat som är rätt spröd) och lägg i en bunke. Koka upp vattnet och häll över spenaten för att förvälla den och få den att krympa i storlek. Mixa sedan vatten och spenat i en blender tills det blivit en grön vätska.
 
2.
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Häll på spenatvattnet och rör ihop till en deg. Låt vila i kylen i 30 minuter.
 
3.
Dela degen i fyra delar och rulla ut varje del mellan två mjölade bakplåtspapper. OBS, mjöla papperna rikligt, då degen är rätt klibbig.
 
4.
Stek bröden på båda sidor i en torr stekpanna, tills de blivit något gyllene. Fyll sedan dina wraps med precis det du vill (spenat, mozzarella, soltorkade tomater och gurka i mitt fall).
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Glutenfree spinach wraps
(4 wraps)
200 g spinach
2 dl of water
3 ½ dl buckwheat flour
1 teaspoon psyllium husk ("fiberhusk" in Swedish)
½ teaspoon baking powder
Salt & herb salt
 
1.
Remove any thick stalks from the spinach (unless you use baby spinach leaves which are already quite delicate) and put in a bowl. Bring the water to a boil and pour over the spinach to parboil it and make it shrink in size. Then mix water and spinach in a blender until it becomes a green liquid.
 
2.
Mix all the dry ingredients in a bowl. Pour in the spinach water and stir until a dough forms. Leave to rest in the fridhe for about 30 minutes.
 
3.
Divide the dough into four pieces and roll out each piece between two floured baking paper. Note: flour the papers abundantly, as the dough is quite sticky.
 
4.
Fry the bread on both sides in a dry pan until they become slightly golden. Then fill your wraps with whatever you want (spinach, mozzarella, sun dried tomatoes and cucumber in my case).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0