Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Salladslökspannkaka - Scallion pancake - Cong you bing

Den så kallade salladslökspannkakan, mer känd som scallion pancake på engelska, eller cong you bing i Kina där den också härstammar från, har ökat kraftigt i popularitet efter att företaget Thrillist gjorde en video om restaurangen Mei Mei i Boston, som serverar sina scallion pancakes på ett annorlunda sätt...
 
För de här pannkakorna - som egentligen mer liknar stekpannebröd - serveras normalt sätt skurna i bitar tillsammans med en dippsås baserad på soja. Men Mei Mei i Boston, har valt att utveckla konceptet, och använder sina scallion pancakes som bas i en frukostmacka, och det mina vänner, blev jag väldigt inspirerad av.
 
Så jag utvecklade konceptet på mitt vis, och valde att ha salladslökspannkakan som, well... jag antar att man kan kalla det en typ av tacobröd. Ni som följer mig, vet att jag ätit glutenfritt i ungefär 1,5 år - men faktum är att jag inte är glutenintolerant, så jag har börjat göra undantag till regeln, och denna gång är bröden faktiskt gjorda på normalt mjöl. Kors i taket. Det finns säkert glutenfria recept som fungerar minst lika bra, men denna gång ville jag göra det lätt för mig själv. Och lätt är vad detta brödet är att göra. Det består av totalt fem ingredienser: mjöl, salt, vatten, salladslök och olja. Ingen jäst. Ingen jäsning. Ingen ugn - det blir klart i stekpannan. Fantastico!
 
 
              
 
 
 
Salladslökspannkaka - Scallion pancake - Cong you bing
(4 pannkakor/bröd)
2 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 dl vatten
1-2 salladslökar, tunt strimlad
Solrosolja el. rapsolja
 
1.
Blanda mjöl och salt i en skål. Häll i vattnet och mixa ihop med en gaffel. Häll sedan ut degen på ett bakbord och knåda i 5-10 minuter, tills degen har blivit smidig och elastisk. Lägg tillbaka degen i en skål, häll på lite olja och täck skålen med en fuktig bakduk.
 
2.
Dela degen i två delar. Ta en bit och kavla ut den till en så tunn rektangel du kan, på en oljad yta. Strö över hälften av den strimlade salladslöken, och rulla sedan ihop rektangeln till en lång cigarr (som ni gör med kanelbullar). 
 
3.
Dela degen i två delar på mitten, och rulla ut varje del till en lång orm. Snurra sedan ihop varje orm till en snigel (det är ett mycket djuriskt recept som ni märker). Lägg varje snigel under den fuktiga bakduken och upprepa processen med den andra degbiten. Du ska totalt ha fyra degsniglar.
 
4.
Platta ut varje snigel på ett bakbord och kavla ut till en cirkel. Stek sedan i en torr stekpanna, cirka 2 minuter på varje sida.
 
5.
Jag serverade mina med ost (när jag hade stekt ena sidan och vänt brödet i stekpannan, la jag på ost som fick smälta), groddar, avokado, tomat och stekt ägg. Gott - och lite kladdigt, som det sig bör!
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Scallion Pancakes - Cong you bing
(4 pancakes)
2 ½ dl of wheat flour
½ teaspoon of salt
1 dl of water
1-2 scallions, thinly sliced
Sunflower oil or rapeseed oil
 
1.
Mix flour and salt in a bowl. Add the water and mix with a fork. Then pour the dough onto a baking table and knead for 5-10 minutes until the dough has become smooth and elastic. Put the dough back in a bowl, pour some oil over it and cover the bowl with a damp cloth.
 
2.
Divide the dough into two parts. Take one piece and roll it out to a thin rectangle, on an oiled surface. Sprinkle over half of the sliced scallions, then roll the rectangle into a long cigar (as you do when making cinnamon buns).
 
3.
Divide the cigar into two pieces in the middle, and roll out each piece to a long snake. Then roll each snake into a snail (it is a very animal-like recipe, as you can tell...). Place each snail under the damp cloth and repeat the process with the second piece of dough. In total, you should have four snails.
 
4.
Press out each snail on a baking table and roll it out to a circle. Then fry it in a dry pan, about 2 minutes on each side.
 
5.
I served mine with cheese (when I had fried one side and turned the bread in the frying pan, I put on cheese that I left to melt), sprouts, avocado, tomato and fried eggs. Yummie - and a little bit messy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0