Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bananpannkakor goes Morotskaka

Imorse stod jag länge i köket och funderade på vad jag faktiskt var sugen på till frukost. Jag stirrade ihjäl mig på den enda bananen som låg i min fruktskål för att få inspo (den lilla stackaren måste känt sig så utelämnad) och till slut bestämde jag mig för att bananis skulle få bli pannkaka. Jag ville dock göra något mer än bara vanliga bananpannkakor, och det var så idén till morotskake-bananpannkakorna föddes. Jag hade nämligen en trött morot liggandes i kylen (japp, jag gick och handlade efter frukost, för kylen var en riktig sorglig syn), och den fick nytt liv tillsammans med bananen och några ägg. 
 
Scarcity is the mother of invention. Som man säger.
 
Dessa pannkakor blev verkligen goda. Älskar kryddblandningen kanel-kardemumma-ingefära. Och att toppa kalaset med syrligt rivet äpple, krämigt mandelsmör, söta russin och crunch-iga valnötter, är inte fy skam!
 
 
Bananpannkakor goes Morotskaka
(6 pannkakor)
2 ägg
½ banan
1 normalstor morot
½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
½ tsk ingefära
1 nypa salt
Kokosolja till stekning
 
Topping
Rivet äpple
Riven morot
Russin
Valnötter
Banan
Mandelsmör
 
1.
Riv moroten på din fina sidan av rivjärnet. Blanda med äggen och en mosad halv banan. Smaksätt med kanel, kardemumma, ingefära och salt.
 
2.
Värm upp kokosolja i en stekpanna. Stek pannkakor - jag tar lite mindre än en halv deciliter per pannkaka och får då ut cirka 6 stycken.
 
3.
Lägg upp på tallrik och toppa med rivet äpple, riven morot, russin, valnötter, banan och mandelsmör (go big or go home...).
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Banana pancakes goes Carrot cake
(6 pancakes)
2 eggs
½ banana
1 normal sized carrot
½ teaspoon of cinnamon
½ teaspoon cardamom
½ teaspoon of ginger
1 pinch of salt
Coconut oil for frying
 
Topping
Grated apple
Grated carrot
Raisins
Walnuts
Banana
Almondbutter
 
1.
Grate the carrot on the fine side of the grater. Mix with the eggs and a half mashed banana. Add cinnamon, cardamom, ginger and salt and mix.
 
2.
Heat coconut oil in a frying pan. Fry pancakes - I use a little less than half a deciliter per pancake and get about 6 pancakes.
 
3.
Put on a plate and top with grated apple, grated carrot, raisins, walnuts, banana and almond butter (I mean, go big or go home ...).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0