Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Crunchy granola med puffat ris och kardemumma

I'm back!
 
Tillbaka från en härlig vecka tillsammans med familjen i Toscana. Vi bodde på en gård mitt i det toscanska landskapet sydöst om Florens, och det var fantastiskt fint. Underbara miljöer, härliga pooler (min brorsdotter var nog i vattnet 7 timmar om dagen ungefär), god mat och det perfekta sällskapet - inga klagomål alls. Well, förrutom att det gick för fort såklart.
 
Jag blev så himla sugen på granola när jag var i Toscana - fråga mig inte varför (kanske för att mamma och pappa hade med sig glutenfria havregryn till mig från Sverige...). Jag tog i alla fall tag i saken samma kväll som jag kom hem till Milano. Jag gjorde en stor sats, så nu har jag granola till många frukostar. Namnamnam
 
Jag hade havregryn, puffat ris och kokosflingor som bas, sedan kan du ju lägga till precis vad du vill. I mitt fall blev det även lite sesamfrön och nötter. Och när allt var rostat, lade jag till torkad frukt, bananchips och vallmofrön.
 
Två tips:
 
1.
Bind ihop allt med honung och uppvispad äggvita så behöver du inte tillsätta någon olja eller annat för att få det kripsigt.
 
2.
Smaksätt med kardemumma - det doftar underbart när granolan gräddas, och smakar minst lika bra när granolan är klar!
 
 
Crunchy granola med puffat ris och kardemumma
3 dl (glutenfria) havregryn
1 ½ dl puffat ris
2 dl kokosflingor
½ dl sesamfrön
½ dl hasselnötter
½ dl mandlar
3 tsk malen kardemumma
½ tsk salt
2 msk honung
2 msk sirap
2 äggvitor
1 dl valfri torkad frukt/kokoschips/bananchips
 
1.
Sätt ugnen på 160 grader C.
 
2.
Blanda alla granolaingredienser - utom äggvitorna och den torkade frukten - i en bunke. 
 
3.
Vispa äggvitorna tills de blivit skummiga (de ska inte bli styva toppar som när du gör maräng). Blanda ner i granola blandningen.
 
4.
Sprid ut allt på en plåt täckt med bakplåtspapper - det är okej om där är några klumpar, det blir gott när granolan är klar. Sätt in i ugnen i 30-40 minuter, eller tills granolan blivit gyllene. Rör om efter halva tiden.
 
5.
Ta ut och låt svalna. Blanda därefter i den torkade frukten.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Crunchy granola with puffed rice and cardamom
3 dl (glutenfree) rolled oatsl
1 ½ dl puffed rice
2 dl desiccated coconut
½ dl sesame seeds
½ dl hazelnuts
½ dl almonds
3 teaspoon ground cardamom
½ teaspoon salt
2 tablespoons honey
2 tablespoons maple syrup
2 egg whites
1 dl dried fruit/coconut chips/banana chips
 
1.
Pre-heat the oven to 160 degrees C.
 
2.
Mix all granola ingredients - except the egg whites and the dried fruit - in a bowl.
 
3.
Beat the egg whites until they become frothy (they do not need to turn to stiff peaks as when making merringue). Mix ithe whites nto the granola mixture.
 
4.
Spread it evenly on a tray covered with baking paper - it's okay if there are some lumps, they will turn extra crunchy when the granolan is done. Bake in the oven forut abo 30-40 minutes, or until the granolan has become golden. Mix after 15 minutes.
 
5.
Remove from the oven, and let cool. Lastly, mix in the dried fruits.

Kommentarer
Postat av: JUNITJEJ

Så gott det ser ut!

Svar: Tack så mycket! Det var det! ;)
Louise Laurenius

2017-06-27 @ 19:32:37
URL: http://www.junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0