Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Polentafriterad blomkål med sötsur yoghurtsås och israeliska medjooldadlar

En av de godase sakerna jag åt i Tel Aviv var små blomkålbuketter tillagade på olika sätt. De utgjorde ofta en del av våra tapas/antipasti/meze som vi fick in som förrätt vid varje middag - och de var helt klart beroendeframkallande. Så himla goda. Den godaste versionen var en friterad sak, som var både salt och söt i smaken, och som serverades till en yoghurtsås. Jag försökte verkligen känna efter och inspektera den blomkålen noga, för att kunna återskapa den hemma...
 
...men det är svårt! Idag gjorde jag min egen version av friterad blomkål med yoghurtsås. Och nej, jag kan inte direkt påstå att den smakar exakt som den i Tel Aviv, men det gör ju inte min blomkål sämre. Den är jättegod och krispig, och salt, och härlig. I yoghurtsåsen blandade jag ner Srirachasås för extra hetta, och så serverade jag med medjooldadlar (direktimporterade från Israel) för extra sötma. 
 
Helt klart en rätt jag kommer återskapa, många gånger om. 
 
 
Polentafriterad blomkål med sötsur yoghurtsås och israeliska medjooldadlar
(1 portion)
200 g blomkål
3 msk polenta
2 msk majsmjöl
Salt, peppar & paprikapulver
5 dl solrosolja
 
1 ½ dl grekisk/turkisk yoghurt
1 tsk Srirachasås
½ tsk flytande honung
½ tsk kummin
2 msk hackad bladpersilja
Salt & peppar
 
1-2 medjooldadlar
Persilja
 
1.
Börja med att dela blomkålen i mindre buketter och blachera den genom att koka den i vatten i cirka 2 minuter, för att sedan lägga den i ett isbad för att stoppa tillagningen.
 
2.
Blanda polenta, majsmjöl, salt, peppar och paprikapulver i en påse. Torka av blomkålen och släng sedan ner i påsen. Skaka, skaka, skaka till blomkålen har täckts med paneringen.
 
3.
Värm upp solrosolja i en kastrull, till 180 grader C. Fritera sedan blomkålen tills de blivit gyllene. Gör några i taget så att temperaturen på oljan inte faller. Ta upp med hålslev och lägg att rinna av på hushållspapper. 
 
Du kan även baka dessa i ugn - jag gjorde det för att testa skillnaden. Baka dem då på cirka 200 grader i 15-20 minuter. Ringla över lite olivolja innan du bakar dem. Resultatet blir gott - men inte lika krispigt som om du friterar dem.
 
4.
Blanda yoghurt, Srirachasås, honung, kummin, bladpersilja samt salt och peppar till en sås.
 
5.
Bred ut såsen på en tallrik. Toppa med blomkålen. Strö över hackade dadlar och persilja.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Polenta breaded cauliflower with sweet and sour yogurt sauce and Israeli medjool dates
(1 serving)
200 g cauliflower
3 tablespoons polenta
2 tablespoons of corn flour
Salt, pepper & paprika powder
5 dl sunflower oil
 
1 ½ dl Greek/Turkish yogurt
1 teaspoon of Sriracha sauce
½ teaspoon of honey
½ teaspoon of cumin
2 tablespoons chopped parsley
Salt & pepper
 
1-2 medjool dates
Parsley
 
1.
Start by dividing the cauliflower into smaller florets and blanch them by putting them boiling water for about 2 minutes, then directly into an ice bath to stop the cooking process.
 
2.
Mix polenta, corn flour, salt, pepper and paprika powder in a bag. Wipe the cauliflower clean and then drop them into the bag. Shake, shake, shake until the cauliflower is covered with all the breading.
 
3.
Pre heat sunflower oil to 180 degrees C in a saucepan. Fry the cauliflower until golden. Do a few at a time, so that the oil temperature does not fall. Remove from oil and let drain on household paper.
 
You can also bake these in the oven - I did it to test the difference. Bake them at about 200 degrees C for 15-20 minutes. Drizzle some olive oil before baking them. The result will be good - but not as crispy as if you deep-fry them.
 
4.
Mix yogurt, Sriracha sauce, honey, cumin, parsley, salt and pepper into a sauce.
 
5.
Swipe the sauce onto a plate. Top with the cauliflower. Sprinkle over chopped dates and parsley.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mitt senaste inlägg också!

Svar: Tack så mycket!
Louise Laurenius

2017-06-16 @ 22:48:51
URL: http://sannasbakblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0