Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Guiden till det perfekta pocherade ägget!

Ägg. Kanske världens bästa råvara. Fungerar till nästan allt - har du ägg hemma, så har du en måltid. Mer eller mindre. Omelett, äggröra, löskokt, hårdkokt, stekt - eller pocherat! Och vi ska inte tala om alla de såser, kakor, tårtor, maträtter, och till och med drycker, som hade fallerat om det inte funnits ett ägg eller två med i bilden.
 
Idag tänkte jag ge några tips på hur du får till det perfekta pocherade ägget. Det låter kanske svårt, men behöver inte alls vara så invecklat - framförallt inte om du följer mina råd.
 
Ingen mening att dra ut på det, så vi kör igång.
 
Idag serverade jag mina pocherade ägg på en svartkålssallad med potatis, kapris, kronärtskockor och tomater. Så enkelt, men äggen gör att allt känns mycket lyxigare!
 
1.
Det enda sättet att få ett perfekt pocherat ägg, är att använda ett färskt ägg. 
 
2.
Ägget ska vara rumstempererat innan du pocherar det, annars kommer vitan inte omsluta gulan lika bra. Om du förvarar äggen i kylen, så kan du snabbt få upp dem till rumstemperatur genom att lägga dem (hela, med skal på) i ett glas med varmt vatten i några minuter.
 
3.
Använd en stor kastrull med mycket vatten.
 
4.
Vattnet ska sjuda, abslolut inte koka. När du ser de första bubblorna på botten i kastrullen, är vattnet i rätt temperatur. Då tillsätter du salt. Saltet hjälper också till att få äggvitan att stelna runt gulan. Vissa förespråkar att hälla i ättika eller vinäger i vattnet av samma anledning - men jag gör aldrig det (framförallt för att jag inte vill att ägget ska smaka just vinäger).
 
5.
Knäck gärna ägget i en skål först, och inte direkt ner i kastrullen med vatten. Det är enklare att hälla i det från en skål.
 
6.
När du hällt i ägget i vattnet, drar du ner värmen på lägsta temperatur, eller stänger av plattan helt och hållet. Sedan sätter du äggklockan på 2-4 minuter, beroende på hur stort ditt ägg är, och hur rumstempererat det var.
 
7.
När klockan ringer, tar du upp ägget med en hålslev och lägger i en skål med is eller kallt vatten för att stoppa pocheringen.
 
Svårare än så är det inte. Följer du alla dessa steg, kommer du har ett perfekt pocherat ägg på din tallrik, där äggulan rinner ut när du sticker kniven i det. Underbart gott!
 
Lycka till! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0