Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kött, sås och potatis 2.0

Jag har egentligen alltid varit en motståndare till vår slentrianmässiga rätt kött, sås och potatis. Har väl länge ansett att det är brist på fantasti att servera något sådant. Men jag tror jag får äta upp mina ord - jag har ju fått en nykärlek till potatis, och dessutom är det är ju skillnad på kött och kött. Jag använde en riktigt fin entrecôte idag (tagliata di bovino), som jag stekte i skirat smör och en massa rosmarin. Alltså. Galet gott! Och lång tid behöver det inte ta heller - idag fixade jag till min kött- och potatislunch på 20 minuter, stekte allt i omgångar i samma panna (= mycket smak och lite disk).
 
Någon sås gjorde jag egentligen inte, men jag serverade mitt kött och potatis till mitt nya favorittillbehör: stekt/grillad sallad. Den blir så himla saftig när den värms på, så det behövs inte någon extra sås. Lite olja kanske, men inte mer än så. En väldigt lyxig tisdagslunch kanske, men varför spara all lyx till helgen?
 
 
Rosmarinstekt entrecôte med stekt potatis, ljummen sallad och kronärtskockor
(1 portion)
1 entrecôte av oxkött, 125-150 gram
2 msk skirat smör (ghee)
2 rosmarinkvistar
2 potatisar
1 skiva isbergssallad, ca 2 cm bred.
1-2 inlagda kronärtskockshjärtan
Salt/peppar/paprikapulver/örtsalt
 
1.
Se till att köttet är rumstempererat - jag lät det ligga framme cirka 2 timmar innan jag skulle steka det.
 
2.
Skär av skalet från potatisen så att du får jämna kanter. Skiva dem sedan, cirka 3-4 mm tjocka. Krydda med salt, peppar och paprikapulver och stek i skirat smör i en stekpanna, cirka 3-4 minuter på varje sida. Häll över på en tallrik.
 
3.
Krydda entrecôten med salt och peppar på båda sidor. Värm på smör i pannan och släng ner rosmarinkvistarna. Stek entrecôten på medelhög värme, cirka 1-2 minuter på varje sida - eller till önskad stekgrad. Jag tycker om mitt kött medium-rare. Lägg köttet i folie och låt vila 5-10 minuter.
 
4.
Skiva salladen och krydda med peppar och örtsalt. Stek den mjuk i samma stekpanna.
 
5.
Lägg upp salladen på en tallrik, skiva köttet och lägg ovanpå. Samla ihop potatisskivorna till en kub och läg bredvid. Dekorera med rosmarin och lägg på några kronärtskockshjärtan.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0