Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sallad med marinerad tonfisk, rostad potatis, ugnsbakade tomater och avokado

Om det inte redan har framgått, så kan jag berätta för er att jag älskar avokado! Ni som följer Citroncest, har säkert märkt det eftersom just avokado förekommer i vart och varannat recept nu för tiden. Men avokado är ju så gott! Jag älskar smaken och krämigheten. Jag älskar hur du kan variera den i en oändlighet - du kan ju till och med ha den i efterrätter. Och jag älskar hur lycklig jag blir när jag har fått tag på ett perfekt moget exemplar...
 
Idag fick avokadon toppa min sallad som jag slängde ihop av lite rester i kylen. En bit tonfisk som var marinerad i olja och lime. Kall, rostad, potatis (alla som älskar kall potatis, räck upp en hand) och några tomater som jag slängde in i ugnen så att de bakades till perefktion. Enkelt och gott och mättande.
 
 
Sallad med marinerad tonfisk, rostad potatis, ugnsbakade tomater och avokado
(1 portion)
En bit tonfisk, ca 80-100 gram
1 tsk olivolja
1 lime, skalet
1 näve ruccola
2 rostade potatisar
3-4 små kvisttomater
1 liten avokado
Pistagenötter
Sesamfrön
Salt & peppar
 
1.
Dela tonfisken* i mindre bitar och lägg den i en skål. Häll över olivolja, riv över limeskal och krydda med salt och peppar. Låt stå minst en halvtimme, gärna lite längre.
 
2.
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg tomaterna i en ugnsfast form, ringla över lite olja och baka tills mjuka, cirka 25 minuter.
 
3.
Lägg upp ruccola på en tallrik. Skär potatisen i bitar och lägg ovanpå, tillsammans med tonfisken och tomaterna. Toppa med avokado och pistagenötter. Strö över några sesamfrön.
 
*Om du inte har köpt sashimi-tonfisk, utan vanlig färsk, så frys tonfisken minst ett dygn innan du äter den rå, för att ta kål på eventuella parasiter.

Kommentarer
Postat av: k

Håller med om att avokado är gott! Imponerad av dina avokadorosetter, misslyckas alltid med mina ^^

Svar: Haha, jag misslyckas också många gånger, men övning ger färdighet. Man får ta det långsamt bara! ;)
Louise Laurenius

2017-03-17 @ 18:39:23
URL: http://alternativmat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0