Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatis till frukost? Ja, absolut!

Att äta potatismos till frukost, tillhör kanske inte vanligheterna hos de flesta. Men när det handlar om sötpotatis, så är det absolut möjligt. Jag brukar alltid baka min sötpotatis med kanel, det är en krydda som passar utmärkt till sötpotatisens smak och sötma, och till frukost blir det extra smarrigt. Jag gjorde en #breakfastbowl bestående av sötpotatis och chiapudding, vilken jag toppade med mandelsmör, banan, granatäpple och pistagenötter... och sedan var jag i himlen. 
 
Testa det här innan du dömer ut det - jag lovar att du inte kommer ångra att du bytt ut filen mot sötpotatis för en dag.
 
 
Sötpotatismos med chiapudding, banan och mandelsmör
(1 portion)
1 dl sötpotatismos
1 dl chiapudding
½ banan
1 msk mandelsmör
1 msk granatäppelkärnor
10 pistagenötter
 
1.
Sötpotatismoset gör du genom att skala potatisen och dela den i mindre bitar. Krydda med salt, kanel och olivolja och baka i ugn (200 grader) till den blivit mjuk (ca 25 minuter). Mosa sedan med gaffel. Går att förbereda.
 
2.
Chiapuddingen gör du genom att blanda 1 ½ msk chiafrön med 1 dl valfri vätska - jag använder en blandning av kokosmjölk och osötad mandelmjölk. Ska förberedas dagen innan och ställas i kylen.
 
3.
Lägg upp sötpotatismos och chiapudding i en djup tallrik. Toppa med banan, mandelsmör, granatäppelkärnor och pistagenötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0