Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Apelsin- och fänkålssallad med linser, pocherat ägg och senapsvinägrett

Vet ni var jag gjorde häromdagen? Jag spenderade två timmar på att grovstäda min lägenhet. Frosta av min frys mitt frysfack. Damma. Gnugga. Sopa. Dammsuga. Sedan lagade jag till nedanstående sallad. Och precis när jag skulle lämna köket för att sätta mig för att äta, då lyckas jag välta ner hela glasflaskan med olivolja på golvet.
 
Ma che palle!
 
Hela golvet, som jag precis spenderat så lång tid med att rengöra, blev rena rama minfältet. Fullt med glasbitar, och oljan gjorde allt så halt att jag var nära att göra hundraelva volter à la Tom & Jerry innan jag hittade min väg ut från köket. Jahapp. Bara att börja om från början dårå...
 
Det var ju en himla tur att min lunch ändå skulle serveras kall, och när jag var klar med att städa - för andra gången - smakade den här apelsin- och fänkålssalladen extra gott. Perfekt sval i sommarvärmen. 
 
 
Apelsin- och fänkålssallad med linser, pocherat ägg och senapsvinägrett
(1 portion)
1 ägg
1 dl kokta belugalinser
½ liten fänkål
 
1 apelsin
1 tsk vitvinsvinäger
½ tsk soja
1 tsk dijonsenap
½ tsk Colman's senapspulver utblandat med ½ tsk vatten
1 msk olivolja
1 ½ msk grekisk yoghurt
Salt & peppar
 
1.
Pochera ägget: koka upp rikligt med vatten i en kastrull. Knäck ägget i en skål (se till att ägget är färskt och rumstempererat, så kommer chansen att du lyckas öka med ungefär 100 procent). Nä vattnet kokat upp, stänger du av plattan häller ner ägget och sätter klockan på 3 minuter. När tiden passerat tar du upp ägget och lägger det i en skål med kallt (is-)vatten för att stoppa tillagningen.
 
2.
Skär av skalet från apelsinen med en kniv så att du får bort allt det vita. Filéea apelsinen. Spara filéerna till dekoreringen, pressa sedan ut all saft du bara kan från apelsinen i en skål (ca ½ dl). Blanda saften med vinäger, soja, senap, olivolja och grekisk yoghurt. Smaka av med salt och peppar.
 
3.
Skiva fänkålen i tunna strimlor och blanda med linserna. Häll ner vinägretten och rör om. Lägg upp på en tallrik och toppa med apelsinfiléerna, det pocherade ägget och eventuellt lite dill från fänkålen. 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Orange and fennel salad with lentils, poached egg and mustard vinaigrette
(1 serving)
1 egg
1 dl cooked beluga lentils
½ small fennel
 
1 orange
1 teaspoon of white wine vinegar
½ teaspoon of soy sauce
1 teaspoon dijon mustard
½ teaspoon Colman's mustard powder mixed with ½ teaspoon of water
1 tablespoon of olive oil
1 ½ tablespoons Greek yogurt
Salt & Pepper
 
1.
Poach the egg: Bring plenty of water to a boil in a saucepan. Crack the egg into a bowl (make sure the egg is fresh and at room temper, and your chances of succeeding are much higher). Once the water is boiling, turn of the heat, pour in the egg and set the timer in 3 minutes. When the time has passed, pick up the egg and place it in a bowl of cold (ice) water to stop the cooking process.  
 
2.
Cut the peel from the orange makng sure you get rid of all the white parts. Fillet the orange. Save the fillets for the salad, then squeeze all the juice into a bowl (about ½ dl). Mix the juice with vinegar, soy, mustard, olive oil and Greek yogurt. Season with salt and pepper.
 
3.
Slice the fennel in thin strips and mix with the lentils. Pour in the vinaigrette and stir. Plate and top with the orange fillets, the poached egg and possibly a some dill from the fennel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0