Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

En nyttig frukostkaka har väl aldrig skadat någon?

Ju mer mina frukostar efterliknar (nyttigare) efterrätter, desto gladare blir jag. Därför kan ni säkert tänka er hur lycklig jag var imorse, när jag fick sätta tänderna i den här kreationen. Jag har lite svårt att döpa den, för jag vet inte riktigt var det är. En frukostpizza? En stor frukostbar? En hög med frukost?
 
Nej, det får helt enkelt bli: frukostkaka!
 
Bottnen är gjort på puffat ris - och då pratar jag inte om Rice Krispies som är fullproppade med socker - utan helt vanligt sockerfritt, glutenfritt, puffat ris. Det blandade jag med lite rå kakao, honung för att få det klibbigt, och smält kokosolja - för när jag sedan sätter in bottnen i frysen över natten, så stelnar även kokosoljan och hjälper till att hålla ihop det hela. Smart va? 
 
Toppingen består av en fryst banan som jag mixade till nicecream - bättre än grädde. Hälften av nicecreamen mixade jag med lite fryst avokado, mest för att det är roligt att leka med färger. Ös sedan på med dina favoritfrukter och bär, och sedan är det bara att njuta!
 
 
Frukostkaka med puffat ris, nicecream och bär
(1-2 portioner)
2 dl puffat ris, sockerfritt
1 tsk raw kakaopulver
1 tsk flytande honung
2 tsk smält kokosolja
1 fryst banan
½ dl fryst avokado
Frukt/bär/frön/nötter till toppingen
 
1.
Blanda puffat ris med kakaopulver, honung och kokosolja. Tryck ut riset på ett bakplåtspapper, i valfri form, och sätt i frysen över natten.
 
2.
Mixa den frysta bananen till en nicecream i en matberedare. Ta bort hälften och tillsätt avokadon. Mixa.
 
3.
Ta ut din ris-botten och toppa med nicecream och avokado-nicecream genom att swirla ihop dem. Avsluta med dina favoritbär och frukter, samt eventuellt lite frön och nötter.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Breakfast cake with puffed rice, nicecream and berries
(1-2 servings)
2 dl puffed rice, sugar free
1 teaspoon of raw cocoa powder
1 teaspoon of honey
2 tsp melted coconut oil
1 frozen banana
½ dl frozen avocado in pieces
Fruit/berries/seeds/nuts for the topping
 
1.
Mix puffed rice with cocoa powder, honey and coconut oil. Press the rice on a baking sheet, in any shape you wish, and put it in the freezer overnight.
 
2.
Mix the frozen banana into a nicecream in a food processor. Remove half of the nicecream and add the avocado pieces. Mix until smooth.
 
3.
Remove your rice crust and top it with nicecream and avocado nicecream by swirling them together. Finish with your favorite berries and fruits, and possibly some seeds and nuts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0