Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Halstrad lax med bakad fänkål, belugalinser och saffransaioli

Jag äter sällan varken majonäs eller aioli. Men imorse när jag gjorde i ordning min frukost, såg jag ett saffranspaket mellan alla nötter och fröer, och plötsligt fick jag ett sådant sug efter saffransaioli. Det händer mig till som tätt, att jag blir sugen på saker jag aldrig äter. Är inte det märkligt? 
 
Eftersom jag inte äter majonäs mer än ungefär en gång vartannat år, så hade jag inte heller någon sådan hemma. Men att göra egen majonäs är ju en sak en matbloggare borde kunna bemästra, så jag satte helt enkelt igång med projektet. Big fail. Jag följde något konstigt recept där jag skulle göra en reduktion av vinäger, vitlök och saffran och sedan vispa i ägg och olja. Men eftersom det var så små mängder kokade reduktionen mer eller mindre bort, och äggen och oljan ville inte gå ihop. Jag försökte då mig på tricket att värma upp äggen över ett vattenbad för att få dem att koagulera och tjockna, men det blev bara äggröra...
 
Så misslyckat!
 
Men nu var jag ju ännu mer sugen på saffransaioli, så det slutade helt enkelt med att jag gick ut och köpte mig en burk färdig majonäs och ett nytt paket saffran - sedan gjorde jag vad jag borde gjort från början: tog den enkla vägen. Jag erkänner mig besegrad av den hemslagna majonäsen. Men i övrigt, kan jag säga att jag bemästrade min lunch. Alltså, mums. Lax, fänkål och saffransaioli på en måndag. Inte illa alls!
 
 
Halstrad lax med bakad fänkål, belugalinser och saffransaioli
(2 portioner)
2 laxfiléer (gärna med skinn) à ca 130 g
1 fänkål
1 dl kokta belugalinser
Olivolja
Salt, peppar, paprikapulver, fänkålsfrön
 
½ g saffran
½ tsk rom
3 msk majonäs
½ vitlöksklyfta
1 krm salt
Peppar
Några droppar citronsaft
 
1.
Sätt ugnen på 150 grader.
 
2.
Dela fänkålen på mitten (på längden) och lägg på en plåt. Krydda med salt, peppar, och fänkålsfrön. Ringla över olja och massera in kryddorna. Sätt in i ugnen tills fänkålen blivit mjuk, cirka 50 minuter.
 
3.
Krydda laxen med salt, peppar och paprikapulver. Halstra (stek snabbt) skinnsidan i en het stekpanna med upphettad olivolja. Ta ur pannan och sätt in i ugnen tillsammans med fänkålen tills den är genomstekt (cirka 15-20 minuter).
 
4.
Blanda ut saffran med lite rom i en skål. Tillsätt sedan majonäsen. Lägg vitlöksklyftan på en skärbräda tillsammans med saltet och mosa den till en paste med ett knivblad. Blanda ner i majonäsen. Smaksätt med peppar och några droppar citronsaft.
 
5.
Lägg upp belugalinser på en tallrik, toppa med fänkål och lax. Klicka ut saffransaiolin. Avsluta med fänkålsdill.
 
ENGLISH RECIPE
 
Broiled salmon with baked fennel, beluga lentils and saffron aioli
(2 servings)
2 salmon fillets (preferably with skin) about 130 g a fillet
1 fennel
1 dl cooked beluga lentils
Oliveoil
Salt, pepper, paprika powder, fennel seeds
 
½ g saffron
½ teaspoon rum
3 tablespoons mayonnaise
½ garlic clove
1 pinch of salt
Pepper
A few drops of lemon juice
 
1.
Pre-heat the oven at 150 degrees C.
 
2.
Divide the fennel in the middle (lengthwise) and put on a oven tray. Season with salt, pepper and fennel seeds. Drizzle with olive oil. Bake in the oven until the fennel has softened, about 50 minutes.
 
3.
Season the salmon with salt, pepper and paprika powder. Broil (fry quickly) the skin side in a hot frying pan with olive oil. Remove the salmon from the pan and put in the oven, with the fennel, until it is baked (about 15-20 minutes).
 
4.
Mix the saffron with a little rum in a glass. Add the mayonnaise. Place the garlic clove on a cutting board with the salt and mash it into a paste with a knife blade. Mix into the mayonnaise. Season with pepper and a few drops of lemon juice.
 
5.
Place the beluga lentils on a plate, top with baked fennel and salmon. Put dollops of saffron aioli on the plate. Finish it off with some fennel dill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0