Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hemmagjorda majstortillas med ugnsbakad pumpa, zucchininudlar och guacamole

Idag är det den femte maj, och det är ju inte direkt något märkvärdigt med det. Men om jag skriver Cinco de Mayo, och hade befunnit mig i Mexico - då hade det varit hejbaberiba idag. Den femte maj 1862 var nämligen datumet då de mexikanska syrkorna vann över Frankrike i slaget vid Pueblo - och trots att det inte är Mexicos självständighetsdag, har detta datum kommit att bli ett tillfälle då man - framförallt på platser i världen där det bor stora mexicanska grupper - hedrar mexicansk kultur och tradition.
 
Nu bor det inte överdrivet många mexicanare i Milano (men faktum är att jag har en kompis från Mexico som bor här i Milano - Hayo - och hon fyller år just idag, världens sammanträffande), men jag tycker om när jag får en anledning inspireras att laga något specifikt (fler anledningar än att "för att jag vill" behöver jag egentligen inte).
 
Så idag blev det glutenfria majstortillas och guacamole till lunch. Mer Mexico än så blev det inte - men det var alldeles tillräckligt. Gotti-gotti! Ibland kan det vara svårt att få glutenfria bröd att hålla ihop, men så är inte fallet med dessa - de blev helt perfekta och jag kunde rulla ihop min tortilla till en taco när jag hade knäppt mina bilder.
 
Tio poäng till brödet.
¡Olé! 
 
 
 
Hemmagjorda majstortillas med ugnsbakad pumpa, zucchininudlar och guacamole
(3 tortillas)
½ msk chiafrön + 1 ½ msk vatten
¾ dl majsmjöl
¼ dl bovetemjöl
1 msk Maizena
1 msk fiberhusk
1 nypa salt
1 dl vatten
 
Ugnsbakad pumpa
Zucchininudlar
Guacamole
Isbergssallad
Rostade pumpakärnor
Rödpeppar
 
1.
Rör ut chiafröna i vattnet och låt stå i cirka 10-15 minuter, tills det blivit en gelé. Blanda majsmjöl, bovetemjöl, Maizena, fiberhusk och salt i en bunke. Häll ner chiablandningen och vattnet och rör om till en deg. Låt stå i 10 minuter.
 
2.
Dela degen i tre delar och kavla ut mellan två bakplåtspapper. Stek bröden i en torr stekpanna, cirka 1 minut på varje sida. Förvara dem i en kökshandduk tills de ska ätas - om det blir några över så lägg i en sluten platspåse.
 
3.
Jag serverade mina tortillas med ugnsbakad pumpa (dela i mindre bitar och krydda med salt, peppar, paprikapulver, muskot, ingefära och olivolja - baka cirka 30 minuter på 200 grader), zucchininudlar, guacamole (bara mosa en halv avokado och krydda med salt, peppar, paprikapulver och lite citronsaft), isbergssallad, rostade pumpakärnor (jag rostade dem i en torr panna med lite salt - cirka 10 minuter) och rödpepparkorn.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Homemade corntortillas with baked pumpkin, zucchini noodles and guacamole
(3 tortillas)
½ tbsp chia seeds + 1 ½ tbsp water
¾ dl corn flour
¼ dl buckweat flour
1 tablespoon Maizena
1 tablespoon psyllium husk
1 pinch of salt
1 dl of water
 
Oven baked pumpkin
Zucchini noodles
Guacamole
Iceberg lettuce
Roasted pumpkin seeds
Red peppercorns
 
1.
Mix the chia seeds with the water and allow to sit for about 10-15 minutes until it forms a type of jelly. Mix corn flour, buckwheat flour, Maizena, psyllium husk and salt in a bowl. Add the chia jelly and the water and mix until a dough forms. Allow to sit for 10 minutes.
 
2.
Divide the dough into three pieces and roll out each piece between two baking sheets. Fry each tortilla in a dry frying pan, about 1 minute on each side. Store them in a kitchen towel in the meanwhile - if there are any left after you've eaten, put them in a ziplock bag.
 
3.
I served my tortillas with oven baked pumpkin (split the pumpkin into smaller pieces and season with salt, pepper, paprika, nutmeg, ginger and olive oil - bake for about 30 minutes at 200 degrees C), zucchini noodles, guacamole (just mash half a avocado and season with salt, pepper, paprika powder and lemon juice), iceberg lettuce, roasted pumpkin seeds (I roasted them in a dry pan with some salt - about 10 minutes) and red peppercorns.

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Vilken inspirerande matlagning du delar med dig av - kul!
Kram

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir! <3
Louise Laurenius

2017-05-06 @ 09:30:35
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0