Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Fylld bakad sötpotatis med avokadokräm

Först och främst måste jag säga: heja Sverige! Jag har haft familjen på besök de senaste dagarna och i måndags var vi på San Siro och såg svenska herrlandslaget avancera till VM. Det var en av de bättre upplevelserna jag varit med om, och även om det nu är landssorg här i Italien, så känner jag att jag vill se ännu fler (svenska) landskamper, för den atmosfären går det verkligen att ta på. Underbart.
 
Med familjen på besök har de flesta måltiderna ätits utanför hemmet, och köket har inte använts på några dagar. Jag klagar absolut inte - det är underbart att få äta vällagad italiensk mat (åt bland annat en magisk Risotto alla Milanese - saffransrisotto - igår). Men jag ska erkänna att jag längtar tillbaka till min mat efter några dagar. Nu har familjen åkt hem igen, och det känns väldigt tomt i lägenheten. Kylen är däremot full, och nu ska det lagas mat.
 
Till lunch idag gjorde jag den här bakade sötpotatisen som ser ut att vara proppfull med goda grejer - och det var precis vad den också var. Gurka, majs, groddar, avokadokräm, hampafrön, hasselnötter... Du kan ju stoppa ner precis exakt vad du vill i den där. Jag njöt av varje tugga i alla fall. Precis som jag alltid gör när det är sötpotatis med i bilden...
 
 
Fylld bakad sötpotatis med avokadokräm
(1 portion)
1 sötpotatis
½ dl tärnad gurka
½ dl majs
½ dl groddar
5-8 hasselnötter
3 salviablad
½ msk hampafrön 
Srirachasås
Salt/peppar/paprikapulver
Olivolja
 
½ avokado
1 msk olivolja
½ lime, saften
Salt/peppar
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader C. Picka sötpotatisen runt om med en gaffel och lägg sedan på en plåt. Låt baka i ugnen i 45-60 minuter beroende på storlek. Den ska kännas mjuk när du trycker på den.
 
2.
Stek majsen i olivolja och krydda med salt, peppar och paprikapulver. Hacka hasselnötterna. Stek salviabladen krispiga i olivolja.
 
3.
Mixa ihop alla ingredienser till avokadokrämen.
 
4.
Gör ett snitt i sötpotatisen när den är klar och pressa den från sidorna så att öppningen delar sig. Gröp eventuellt ur lite av sötpotatisen. Lägg sedan i tärnad gurka, groddar och majs. Toppa med avokadokrämen och avsluta med hasselnötter, hackade salviablad, hampafrön och Srirachasås.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Loaded baked sweet potato with avocado crème
(1 serving)
1 sweet potato
½ dl diced cucumber
½ dl corn
½ dl sprouts
5-8 hazelnuts
3 sage leaves
½ msk hemp seeds 
Sriracha
Salt/pepper/paprika powder
Olive oil
 
½ avocado
1 tablespoon olive oil
½ lime, the juice
Salt/pepper
 
1.
Pre-heat your oven to 200 degrees C. Stick the sweet potato all aroud with a fork, then add the sweet potato to an oven tray. Bake for about 45-60 minutes, depending on size. It should feel soft when pressed.
 
2.
Fry the corn in olive oil and season with salt, pepper and paprika powder. Coarsley chop the haxel nuts. Fry the sage leaves in olive oil until cripsy. 
 
3.
Mix all ingrediens for the avocado crème in a blender
 
4.
Cut the sweetpotato open and press it from the sides to make the opening wider. Add diced cucumber, sprouts and corn. Top with the avocado crème and finish with hazel nuts, chopped sage leaves, hemp seeds and Sriracha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0