Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Linsgryta med ris och mango

Jag känner att jag har en förkylning som ligger och gror - och den visar sig främst på natten då jag har hosta och får svårt att sova. Vilket gör att jag sedan är trött hela dagen. Ja, ni vet ju säkert själva hur förkylningar ter sig. 
 
Men för att försöka motverka förkylningen på bästa vis, äter jag en massa ingefära, och starka saker som chili och Srirachasås. Stark mat får mig att svettas, och jag inbillar mig att baskiluskerna försvinner med svetten.
 
Denna linsgryta är i och för sig inte så stark, men den är full av ingefära och gurkmeja - och just gurkmeja är ju fullproppad med vitaminer och antiinflammatoriska ämnen, så det kan ju inte direkt skada att hälla i lite extra i maten. Dessutom är det väldigt gott. 
 
Linsgrytan tar max 20 minuter att göra, snabbmat med andra ord. Jag serverade min med ris och mango - för att jag helt enkelt hade det i kylen. Men det visade sig vara perfekta tillbehör. Lite korander på det, och smakbilden är komplett. 
 
 
Linsgryta med ris och mango
(2 portioner)
1 msk olivolja
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
1 tumbit ingefära
1 msk gurkmeja
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
4 dl kokosmjölk
3 dl vatten
2 tsk soja
Några droppar rostad sesamolja
2 tsk agave
½ lime, juicen
1 ½ dl röda linser
Salt och peppar
 
2-3 dl kokt ris
½ mango
2 vårlökar
1 liten näve färsk koriander
 
1.
Värm upp olivolja i en större kastrull/gryta. Lägg ner skivad shalottenlök, vitlök och riven ingefära och låt steka mjukt. Addera sedan gurkmeja, paprikapulver och tomatpuré, och låt kryddorna blir lite grumliga och släppa sin arom. Häll sedan ner kokosmjölk, vatten, soja, sesamolja, agave och limejuice. Låt koka upp och låt sedan reducera lite.
 
2.
Häll i de röda linserna och sänk samtidigt värmen till låg/medel. Låt linserna koka tills de är mjuka - det tar cirka 10 minuter.
 
3.
När grytan är krämig och blivit lite tjockare, är den klar. Smaka av med salt och peppar, och eventuellt mer limejuice. 
 
4.
Lägg upp linsgrytan i skålar. Toppa med ris, skivad vårlök, mangobitar och grovhackad koriander.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Red lentil stew with rice and mango
(2 servings)
1 tablespoon olive oil
2 shallots
1 garlic clove
1 thumb piece fresh ginger
1 tablespoon turmeric
2 teaspoons smoked paprika powder
2 tablespoons tomato purée
4 dl coconut milk
3 dl water
2 teaspoons soy sauce
A few drops of toasted sesame seed oil
2 teaspoons agave
½ lime, the juice
1 ½ dl red lentils
Salt and pepper
 
2-3 dl cooked rice
½ mango
2 spring onions
1 small handfull fresh coriander
 
1.
Heat up some olive oil in a big pot. Add finely sliced shallots, garlic and grated ginger. When they have become soft, add the turmeric, paprika powder and tomato purée and let the spices fry for some minutes to set their aroma free. Then add the coconut milk, water, soy sauce, sesame oil, agave and the lime juice. Bring to a boil and let reduce just a bit.
 
2.
When boiling, stirr in the red lentils. Lower the heat to low-medium and let the lentils cook until soft - about 10 minutes.
 
3.
When the stew is creamy and thick, it's done. Season to taste with salt and pepper, and maybe some more lime juice.
 
4.
Serve the stew in bowls, topped with cooked rice, sliced spring onions, mango pieces and some fresh coriander.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0