Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Snabbt glutenfritt rosmarinknäcke med fikon, gorgonzola och lufttorkad skinka

Ibland gör man (läs: jag) en deg och stoppar den i ugnen utan att riktigt veta vad det ska bli av det hela. Så var det denna gång. I mitt huvud hade jag nog tänkt mig att det skulle bli något som liknande en focaccia i konsistensen, men när jag var klar med min deg, insåg jag rätt snabbt att den nog lämpade sig bättre som knäckebröd. Eller något åt det hållet. Så jag rullade ut den tunnt och bakade av den i ugnen. Resultatet blev en botten med smak av rosmarin, som går att toppa med precis vad som helst.
 
Jag valde att toppa min med fikon, gorgonzola och lufttorkad skinka för att 1) jag råkad ha det hemma 2) det är en av världens godaste smakkombinationer och 3) jag tänker överdosera fikon så länge jag fortfarande kan hitta färska i affären...
 
Erkänn att ni blir lite avundsjuka på min lunch? Jag blir liksom lite avundsjuk på mig själv...
 
 
Snabbt glutenfritt rosmarinknäcke med fikon, gorgonzola och lufttorkad skinka
(2 portioner)
2,5 dl (glutenfria) havregryn
1 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
1 nypa salt
1 ägg
1 msk agavesirap
1 msk olivolja
1 msk vatten
1 tsk hackad färsk rosmarin
 
Topping
Majonäs
Ruccola
Färska fikon
Gorgonzola
Lufttorkad skinka
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader C. Lägg bakplåtspapper på en plåt.
 
2.
Mal havregrynen till ett mjöl i en mixer/blender. Blanda sedan med alla övriga ingredienser.
 
3.
Lägg degen på plåten och lägg ett annat bakplåtspapper ovanpå. Kavla ut så tunt du kan (cirka en 3-5 mm tjock).
 
4.
Baka i ugnen i cirka 15 minuter. Vänd på brödet och baka ytterligare 3-4 minuter på andra sidan.
 
5.
Låt svalna några minuter och toppa sedan med majonäs, ruccola, färska fikon, gorgonzola och lufttorkad skinka.
 
*** ENGLISH RECIPE *** 
 
Quick glutenfree rosemary crispbread topped with figs, gorgonzola and parma ham
(2 portions)
2,5 dl (glutenfree) oats
1 teaspoon baking powder
2 teaspoons psyllium husk
1 pinch of salt
1 egg
1 tablespoon agave syrup
1 tablespoon olive oil
1 tablespoon water
1 teaspoon fresh rosemary, chopped
 
Toppings
Mayonnaise
Arugula
Fresh figs
Gorgonzola
Parma ham
 
1.
Pre-heat the oven to 200 degrees C. Line a tray with parchment paper.
 
2.
Ground your oats in a blender until the form a flour. Add to a bowl together with the rest of the ingredients.
 
3.
Put the dough on the tray, and put another parchment paper on top. Roll out the dough as thin as you can (about 3-5 mm thick).
 
4.
Bake the crispbread in the oven about 15 minutes. Turn the bread upside down and bake another 3-4 minutes.
 
5.
Let chill for some minutes, then top with mayonnaise, arugula, fresh figs, gorgonzola and parma ham.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0