Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchininudlar med tomatsås och ugnsbakade tomater med fänkålsfrön

Jag älskar min grönsakssvarv! Det var nästan så att jag saknade den lite, när jag var hemma i Skåne i tre veckor. Det är liksom lite som magi, att kunna förvandla en massa olika grönsaker till spaghetti. Eller hur? Och just på grund av denna saknad, kom svarven till användning nästan direkt när jag kom tillbaka till Milano i veckan.
 
Jag gjorde zucchininudlar, som nog är den vanligaste "pastan" man gör i en grönsakssvarv. Men glöm inte att du också kan svarva potatis, betor, pumpa - you name it! Till mina zoodles gjorde jag en så himla god tomatsås. Jag ugnsbakade tomater med fänkålsfrön, sedan mixade jag dem till en sås med lite fetaost, majonäs och Sriracha. Alltså fänkålsfrön! Har ni smakat på fänkålsfrön som är rostade (antingen i stekpanna eller i ugn) med olivolja och salt? Det är så sjukt gott att jag kan äta det som snacks. Testa vettja!
 
 
Zucchininudlar med tomatsås och ugnsbakade tomater med fänkålsfrön
(1 portion)
1 liten zucchini
15 cocktailtomater
1 msk olivolja
2 tsk fänkålsfrön
20 g fetaost
2 msk majonäs
3 msk (osötad) mandelmjölk
Sriracha, salt och peppar efter smak
Persilja
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader C.
 
2.
Dela tomaterna på hälften och lägg på en plåt. Krydda med salt, peppar, fänkålsfrön och olivolja. Baka i ugnen cirka 25 mnuter.
 
3.
Gör zucchininudlar i en grönsakssvarv, eller genom att hyvla skivor med en osthyvel som du senda skär i remsor med en kniv. Lägg dem i en skål.
 
4.
Ta hälften av de bakade tomaterna och mixa med fetaost, majonäs, mandelmjölk, Srirachasås, salt och peppar. Häll ner såsen i zucchininudlarna och rör om.
 
5.
Lägg upp på en tallrik och toppa med resten av tomaterna, lite extra fetaost och avsluta med persilja.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Zucchini noodles (zoodles) with tomato sauce and roasted tomatoes
(1 serving)
1 small(ish) zucchini
15 cocktail tomatoes
1 tablespoon olive oil
2 teaspoons fennel seeds
20 g feta cheese
2 tablespoons maionese
3 tablespoons almond milk
Sriracha, salt and black pepper to taste
Parsley
 
1.
Pre-heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Divide the tomatoes in halves and put on an oven tray. Season with salt, pepper, fennel seeds and olive oil. Bake for about 25 minutes in the oven.
 
3.
In the meantime make zoodles out of the zucchini by using a spiralizer or a knife. Put your zoodles in a bowl.
 
4.
Take half of the baked tomatoes and blend with feta, maionese, almond milk, sriracha sauce and some salt and pepper to form a sauce. Pour the sauce over the zoodles and mix to combine.
 
5.
Put everything on a plate and top with the remaining baked tomatoes, some extra feta and parsley. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0