Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Krämig polenta med svamp och zucchini

Jag hittade en förpackning med polentagryn i skafferiet och insåg att det var alldeles för länge sedan jag lagade mat med just polenta. Även efter så här många år i Italien, är det liksom inte polenta jag först tänker på när jag ska laga mat - vilket ju är konstigt, eftersom det är mäkta populärt i norra Italien, däribland i Lombardiet.
 
Polenta kan ibland kännas övermäktigt. Det är en annorlunda ingrediens som man inte alltid vet vad man ska göra med. Och dessutom tar den vanliga versionen hela 45 minuter att koka. Men vet ni - det finns snabbversioner, och det tycker jag man får använda. Så idag kokade jag ihop min polentagröt på mindre än 10 minuter. Pimpade den med både smör och parmesanost. Och serverade med stekt svamp och zucchini. Så himla lätt, och så himla satisfying. Perfekta snabbmaten så här när det är kallt. Kan verkligen rekommendera. Naturligtvis kan man pimpa den ännu mer, men vi börjar med ett basic recept, så tar vi resten sen!
 
 
Krämig polenta med svamp och zucchini
(2 portioner)
4 dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
1 dl snabbpolenta
25 g smör
1 dl riven parmesanost
300 g champinjoner
50 g zucchini
1 msk olivolja
½ citron
Salt & peppar
Persilja och bovete till pynt
 
1.
Koka upp vatten med buljongtärning och salt, sänk sedan värmen så att det sjuder istället för kokar. Häll i polentan medan du vispar med en ballongvisp. Låt koka i 8-10 minuter på låg värme medan du konstant rör om. Stäng av värmen och vänd ner smör och riven parmesan. Låt smälta så att polentan blir krämig.
 
2.
Stek under tiden svamp och zucchini i olivolja. Smaksätt med citronskal, salt och peppar.
 
3.
Häll upp polentan i en djup tallrik. Toppa med svamp och zucchini och avsluta eventuellt med lite persilja och bovete. Servera gärna med en bit gott lantbröd.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Creamy polenta with mushrooms and zucchini
(2 servings)
400 ml water
½ vegetable stock cube
1 dl quick polenta
25 g butter
1 dl grated parmesan cheese
300 g mushrooms
50 g zucchini
1 tbsp olive oil
½ lemon
Salt & pepper
Parsley and buckwheat for the topping
 
1.
Bring the water, the stock cube and the salt to a boil. Then lower the heat so it just simmers. Add the polenta whilst you whisk. Let simmer for 8-10 minutes over low heat, and keep whisking all the time. Turn of the heat, add butter and parmesan and let it melt until the polenta is creamy. 
 
2.
Fry mushroom and zucchini in olive oil. Season with lemon zest, salt and pepper.
 
3.
Add the polenta to a plate. Top with mushrooms and zucchini, and finish with parsley and buckwheat. Serve with some nice sourdough bread.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0