Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Polenta fritters med brysselkålssallad

Den här brysselkålssalladen dök upp på Köket.ses Instagram för några dagar sedan, och jag kände direkt att det var en sallad i min smak. Brysselkål har väl egentligen aldrig tillhört en personlig favorit, men precis som med allt annat, går det ju att ändra sig. 
 
Brysselkål som rosas i ugn och blandas med krämig Gorgonzola, söta dadlar, crunchiga nötter och syrliga granatäppelkärnor helt helt enklet en perfekt vintersallad. Så mycket smak och textur i en och samma tugga. Den här salladen tycker jag att ni ska servera på årets julbuffé, den kommer passa super som vegetariskt alternativ. 
 
Idag valde jag att servera salladen till polenta fritters. Jag hade lite kokt polenta kvar i kylen, så jag blandade bara upp den med ett ägg och lite mjöl, och stekte som plättar i olivolja. Supergott - de blev väldigt krispiga tack vare polentan.
 
 
Polenta fritters med brysselkålssallad
(1 portion)
2 dl kokt polenta
1 ägg
½ dl bovetemjöl
Salt & peppar
 
150 g brysselkål
25 g Gorgonzola
2 medjooldadlar
5 valnötter
2 msk granatäppelkärnor
Olivolja
Salt & peppar
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
2.
Ta bort de yttre bladen från brysselkålen och dela dem i kvartar. Lägg på en plåt och ringla över olivolja. Smaksätt med salt och peppar och baka sedan i cirka 20 minuter - tills de blivit rostade.
 
3.
Blanda under tiden kokt polenta med ägg och mjöl. Smaksätt med salt och peppar. Stek dem som plättar (2-3 stycken) i olivolja.
 
4.
När brysselkålen är klar, blandar du den med Gorgonzola delad i kuber, grovhackade medjooldadlar och valnötter och granatäppelkärnor. Servera till polentafrittersen.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Polenta fritters with Brussel sprouts sallad
(1 serving)
2 dl cooked polenta
1 egg
½ dl buckwheat flour
Salt & pepper
 
150 g Brussel sprouts
25 g Gorgonzola
2 medjool dates
5 walnuts
2 tbsp pomegranate seeds
Olive oil
Salt & pepper
 
1.
Pre-heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Remove the outer leaves from the sprouts and then cut them in quarters. Put on an oven tray and drizzle with olive oil. Season with salt and pepper, then bake for about 20 minutes - until they are roasted.
 
3.
In the meanwhile, combine polenta with egg and flour. Season with salt and pepper. Fry them like pancakes in olive oil.
 
4.
When the Brussel sprouts are done, combine with Gorgonzola cut in cubes, coarsly chopped dates and walnuts, and pomegranate seeds. Serve to the polenta fritters.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0