Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Grön Buddha bowl med rödbetsfalafel

Jag köpte rödbetor av en helt annan anledning än denna igår - men experientet jag hade planerat falerade, så jag fick komma på ett nytt användningsområde. Rödbetsfalafel blev svaret. Bättre än jag hade tänk mig, om jag ska vara ärlig. Jag slängde mer eller mindre bara ner lite av det jag hade hemma, men en falafel måste ju naturligtvis innehålla kikärtor. Normalt sätt ska de vara torkade, och blötlagda i ett dygn - men det funkar inte om man improviserar, så denna gång fick det bli förkokta. Och vet ni - det funkade fint.
 
Bästa smaksättningen i denna falafeln är brödkryddorna. Jag vet att det kanske låter lite konstigt, men det är en blandning av fänkål, kummin och anis, och det är ju mer eller mindre vad falafel smakar ändå. Ett tips!
 
 
Grön Buddha bowl med rödbetsfalafel
(6 falafel)
2 ½ dl kokta kikärtor
1 kokt rödbeta
1 vitlöksklyfta
1 dl kikärtsmjöl
2 msk solrosfrön
½ tsk brödkryddor
1 nypa var av salt/peppar/paprikapulver
1 tsk sesamfrön 
 
1.
Varm ugnen till 200 grader C.
 
2.
Lägg alla ingrediense utom sesamfröna i en mixer och mixa tills det blir en smet (den är ganska lös).
 
 
3.
Forma 6 bollar av smeten och lägg på en plåt. Pressa försiktigt ner bollarna lite, så att falafeln blir lite plattare. Toppa med sesamfrön.
 
 
4.
Baka i ugnen i 15 minuter. Vänd dem sedan upp och ner och baka i ytterligare 10 minuter.
 
 
5.
Servera med isbergssallad, gurka, tomater, avokado, persilja, hampafrön och tahinidressing.
 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Green Buddha bowl with Beetroot falafels
(6 falafels)
2 ½ dl cooked chickpeas
1 cooked beetroot
1 garlic clove
1 dl chickpea flour
2 tablespoons sunflower seeds
½ teaspoon bread spices
1 pinch each of salt/pepper/paprika powder
1 teaspoon sesame seeds
 
1.
Preheat your oven to 200 degrees C.
 
2.
Put all ingredients except for the sesame seeds in a food processor and mix until combined.
 
3.
Form 6 balls out of the batter and put in an oven tray. Carefully press down to make the falafels a bit more flat. Top with sesame seeds.
 
4.
Bake for 15 minutes, then turn around and bake for an additional 10 minutes.
 
5.
Serve with iceberg lettuce, cucumber, tomatoes, avocado, parsley, hemp seeds and tahini dressing.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0