Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Tikka Masala med halloumi

När jag besöker en indisk restaurang - vilket jag ska erkänna var extremt länge sedan nu - beställer jag alltid Chicken Tikka Masala och naan-bröd. Det beror nog främst på att jag är långt ifrån innsatt i det indiska köket, men jag vet att Tikka Masala är ett säkert kort. Såsen smakar så gott! Sanningen är dock den, att det inte är så svårt att få till den där smaken på egen hand, bara du har en påse garam masala hemma, så har du halva jobbet gjort.
 
Idag gjorde jag en version med halloumi, en av mina topp-10-favoritingredienser whatsoever. Jag älskar hur den stekta halloumin liksom suger upp såsen - det är det perfekta vegetariska alternativet till kyckling. Om du istället vi göra en vegansk version, kan du bara byta ut halloumin mot tofu, det tror jag garanterat funkar.
 
 
Tikka Masala med halloumi
(2 portioner)
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tumbit ingefära
1 msk olivolja
1 msk garam masala
1 msk tomatpuré
150 ml passata
150 ml vatten
½ grönsaksbuljongtärning
½ citronsaft
1 dl kokosgrädde 
Salt & peppar
 
200 g halloumi
Basmatiris
Koriander/persilja
 
1.
Grovhacka löken, och riv vitlök och ingefära. Stek i olivolja på medelvärme, tills löken blivit mjuk men inte brun.
 
2.
Häll i garam masalan i pannan tillsammas med tomatpurén och stek tills smakerna släppt (1-2 minuter). Häll sedan ner passata, grönsaksbuljong, vatten och citronsaft. Låt såsen puttra i 10 minuter och mixa den sedan slät med en handmixer.
 
 
3.
Blanda ner kokosgrädde och låt koka ihop över låg värme. Smaksätt med salt och peppar.
 
 
4.
Skiva halloumin och stek gyllene i en separat panna. Lägg sedan ner den i såsen.
 
 
5.
Servera med basmatiris, färsk koriander eller persilja, samt lime.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Halloumi Tikka Masala
(2 servings)
½ yellow onion
1 garlic clove
1 thumb piece ginger
1 tablespoon olive oil
1 tablespoon garam masala
1 tablespoon tomato puree
150 ml passata
150 ml water
½ vegetable stock cube
½ lemon, the juice
1 dl coconut cream
Salt & pepper
 
200 g halloumi
Basmati rice
Coriander/Parsley
 
1.
Finely chop the yellow onion, and grate the garlic and the ginger. Panfry with olive oil on a medium heat until soft, but not browned.
 
2.
Add garam masala and tomato puree and fry for a minute or two before adding passata, the vegetable stock cube, water and lemon juice. Let the sauce simmer for 10 minutes then use a hand mixer or a blender to get the sauce completely smooth.
 
3.
Stir in the coconut cream and leave to simmer on low heat. Season to taste with salt and pepper.
 
4.
In a separate pan, fry the diced halloumi until golden and slightly crisp and add it to the pan with tikka sauce.
 
5.
Serve with rice, fresh parsley or coriander and some lime.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0