Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kikärtsgranola med snabb äppelmos

Varning! Det här receptet måste läsas med ett öppet sinne. För jag inser att kikärtsgranola låter helt knas i mångas öron. Men faktum är, att det är världens bästa påhitt - om ni frågar mig själv.
 
Jag brukar baka kikärtor i ugnen, de blir krispiga efter någon halvtimme eller så, och då brukar jag smaksätta dem med allt från salt, kryddor eller riven parmesan (eller allt tillsamms). Det är ett jättebra snack att ta till, när chipsskålen ekar tomt, eller godisaffären har stängt. 
 
Men krispiga kikärtor går ju att förädla på fler sätt. Så denna gången smaksatte jag dem med kanel, kardemumma och agave, och vips, så hade jag en helt ny sorts granola framför mig. Perfekt till yoghurten, chiapuddingen, gröten - eller som i mitt fall, äppelmoset. Testa det här. Det är glutenfritt och veganskt, och ett kul alternativ till annan granola.
 
 
Kikärtsgranola med snabb äppelmos
1 burk kikärtor
1 msk agave
1 msk olivolja
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 nypa salt
 
1 äpple
2 msk vatten
½ tsk kardemumma
 
1.
Värm ugnen till 200 grader.
 
2.
Skölj av kikärtorna och torka dem torra. Lägg på en plåt och sätt in i ugnen i cirka 30 minuter.
 
3.
Ta ut och smaksätt med agave, olivolja, kanel, kardemumma och salt. Rör runt och sätt tillbaka i ugnen i ytterligare 10-15 minuter.
 
4.
Skala äpplet och skär i mindre bitar. Lägg i en kastrull tillsammans med vatten och kardemumma. Koka mjuka och mixa sedan till ett mos med en stavmixer.
 
5.
Servera äppelmoset med granolan.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Chickpea granola with apple purée
1 can of chickpeas, rinsed and dried
1 tablespoon agave
1 tablespoon olive oil
2 teaspoons grounded cinnamon
1 teaspoon grounded cardamom
1 pinch of salt
 
1 apple
2 tablespoons water
½ teaspoon grounded cardamom 
 
1.
Pre-heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Put the rinsed and dried chick peas on an oven tray. Bake in the oven for about 30 min.
 
3.
Remove from the oven and season with agave, olive oil, cinnamon, cardamom and salt. Stirr and put back into the oven for about 10-15 minutes.
 
4.
Peal the apple and cut in smaller pieces. Put in a sauce pan with the water and the cardamom. Let cook until the apples have become soft, then mix to a purée with a mixer.
 
5.
Serve the apple purée with the granola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0