Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ungsbakad vitkål med quinoa, tomatsås och rostad blomkål

På fredag flyger jag till Paris för att hälsa på en vän, så just nu pågår det ett rensa-ut-kylen-uppdrag hemma hos mig. Jag ska bara vara borta fredag till måndag, men det känns onödigt att möjligen låta färskvarorna gå hädan. Så nu gäller det att vara kreativ med det som finns. Jag älskar egentligen när jag tar på mig själv sådana här uppdrag, för det är i begränsningen som jag oftast kommer på de bästa idéerna.
 
Igår blev det vegetariskt, som det i och för sig blir väldigt ofta hemma hos mig nu för tiden. Vitkålen kallade på mig. Så gjorde även blomkålen. Och mina supersmarriga datterinitomater som jag inhandlade på marknaden i lördags. Datterini - plommontomater - är i särklass mina favorittomater. De är söta, fyllda med smak, och på sommaren, när de är solmogna, är det som att ta en tugga av solen med varje tomat man stoppar i sig. Igår gjorde jag tomatsås av mina datterini, samma recept som när jag gör tomatsås till min blomkålspizza. Den knäcker, den tomatsåsen. Receptet hittar ni här
 
 
Tomatsåsen fick toppa blomkålen som jag rostade i ugnen samtidigt som jag ugnsbakade vitkålen i foliepaket. Quinoan kokte jag i grönsaksbuljon. Det blev en riktigt god och smakrik vegetarisk rätt, men med det sagt så skulle jag absolut kunna tänka mig att knapersteka lite rökt pancetta och toppa hela altet med. Nu hade jag ingen hemma, så det får bli tills nästa gång istället.
 
Ungsbakad vitkål med quinoa, tomatsås och rostad blomkål
(2 port)
2 dl grönsaksbuljong (2 dl vatten + ½ buljongtärning)
1 dl okokt quinoa
½ litet vitkålshuvud
2-4 tunna skivor blomkål
Tomatsås
 
Marinad till vitkålen
1 ½ msk olivolja
½ msk citronsaft
½ tsk honung
1 tsk soja
Några droppar Tabasco
Paprikapulver
Salt&peppar
 
1.
Sätt ugnen på 210 grader. Blanda ihop alla ingredienser till marinaden. Dela det halva vitkålshuvudet på hälften och lägg på varsitt folieark. Häll över marinaden och stäng foliepaketen.
 
2.
Skär tunna skivor av blomkålen (lättast är om ni först delar den rakt av på mitten och sedan skär skivor från mitten och ut - på så vis får ni finast skivor - de liknar små träd). Ringla olivolja på skivorna, salta, peppra och toppa med paprikapulver. Lägg på en plåt tillsammans med vitkålspaketen. Sätt in i ugnen i cirka 30 minuter. Det är möjligt att blomkålen blir klar något tidigare än vitkålen.
 
3.
Sätt igång med tomatsåsen.
 
4.
Koka upp grönsaksbuljongen. När det kokar, dra ner värmen så att vattnet endast sjuder och tillsätt quinoan. Låt koka under lock i cirka 15 minuter, tills vattnet är borta.
 
5.
Lägg quinoan på en tallrik tillsammans med blomkål och vitkål. Toppa med tomatsås, och häll även över marinaden som samlats i foliepaketet. Buon appetito!
 

Kommentarer
Postat av: sophie

Blomkål och vitkål, eller ja alla sorters kål - mums!

Svar: Sophie, din blogg är helt fantastisk. Jag vill testa allt du lagar! :)
Louise Laurenius

2014-04-03 @ 09:48:10
URL: http://www.sophiehk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0