Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchininudlar med Fattigmanspesto

Zucchininudlar och Fattigmanspesto. Hör på den! En smakful middag för nästan inga pengar alls. Jag älskar zucchininudlar och brukar köpa på mig ett gäng zucchini varje gång jag är och handlar, så att jag har dem hemma när mitt sug efter "pasta" och sås sätter till. De är ett perfekt substitut för vanlig pasta om man vill äta lättare och få maten klar snabbare - en portion zucchininudlar innehåller nämligen inte mer än 50 kalorier (att jämföra med en portion pasta som innehåller cirka 250 kalorier), och dessutom behöver de inte koka mer än 1 minut. Hur bra? Om ni vill ha mer inspiration på vad man kan göra med zucchininudlar kan ni klicka här och här.
 
Igår var jag sugen på pesto, det måste ha varit hundra år sedan jag åt det sist. Men jag hade varken basilika eller pinjenötter hemma. Dessutom låg det bara en skalk av Parmesanen kvar i kylen. Vad göra? Man använder sig av det man har och kallar det Fattigmanspesto - något modifierad, men minst lika god!
 
 
Zucchininudlar med Fattigmanspesto
(1 port)
1 zucchini
1 näve machésallad
1 liten näve persilja
1 liten näve mynta
2-3 msk solroskärnor
50-70 gram Parmesan
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 tsk honung
Salt&peppar
 
1. 
Skiva Zucchinin med en osthyvel till tunna skivor. Lägg alla skivor på hög och skär smala remsor. Koka dem i saltat vatten i 1-2 minuter. Häll av i ett durkslag.
 
2.
Pesto:
Gravhacka sallad, persilja och mynta. Skär Parmesanen i mindre bitar. Mixa allt med solroskärnor, finhackad vitlök och olivolja. Smaka av med honung, salt och peppar.
 
3.
Värm peston i en stekpanna, vänd sedan ner zucchininudlarna och rör om så att de täcks med peston.
 
4.
Servera i djup tallrik, toppa med inlagd paprika och fetaost (om du har detta hemma - annars kan du självklart välja någon annan smarrig topping), och nymald svartpeppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0