Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Maki Rolls

Sedan jag gjorde min pizza på blomkålsbotten, har jag funderat över på vilka andra sätt jag skulle kunna använda blomkål som alternativ till traditionella kolhydrater. En idé som slog rot, i samband med mitt ökande sushi-intag sedan jag flyttade till Milano, var just att göra egen sushi, men med blomkålsris istället för med sushiris. Ikväll slog jag slag i saken. Och låt mig säga: vilken fullträff! 
 
Jag kanske trampar sushikockarna på fötterna här och nu, men skulle någon fråga mig vilken sushi jag föredrar, min eller den traditionella, så skulle jag ha svårt att svara. Ja, jag är medveten om att jag kanske är något vinklad, men det här var väldigt, väldigt gott. Med riktiga Nori (tångblad) och de traditionella tillbehören wasabi och soja så smakar min sushi precis som den ska. Med skillnaden att den har betydligt bättre näringsinnehåll än de vanliga makirullarna.
 
 
Maki Rolls
(1 rulle = ca 8 maki)
 
½ litet blomkålshuvud
1 tsk vitvinsvinäger
2 tsk olivolja
2 msk vatten
1 tsk fiberhusk
2 msk philadelphia
1 nypa salt
 
1 Noriark
½ avokado
Zucchini
Gravad lax
 
Soja
Wasabi
 
1.
Riv blomkålen på den grova sidan av ett rivjärn. Blanda ner vinäger, olja, vatten, fiberhusk, philadelphia och salt, och låt sedan stå och svälla 5-10 minuter.
 
2.
Lägg ett Noriark, med den grova sidan uppåt, på en sushimatta. Har nu ingen matta så gör en fyrkant, som är större än arket, av foliepapper (så gjorde jag, och det fungerade bra). Täck Noriarket med blomkålsriset, men lämna cirka 2 centimeter längst upp.
 
3.
Lägg på valfri fyllning cirka 2 centimeter upp från den nedre kanten. Jag skar avokado och zucchini i stavar, och toppade med gravad lax. Välj själv fyllning efter vad du tycker är gott.
 
4.
Vik över den nedre kanten över fyllningen och tryck till med hjälp av sushimattan. Dra liksom tillbaka fyllningen samtidigt som du rullar så att rullen blir tight. Fortsätt så tills det endast återstår en liten kant. Fukta den med kallt vatten och tillslut rullen väl.
 
5.
Skär upp dina makirullar med en vass kniv som du sköljer med kallt vatten mellan varje gång för att få ett fint snitt. Jag upplevde dock att det var lättare att skära med en liten tandad köttkniv, och försiktigt såga fram och tillbaka.
 
6.
Lägg upp dina makirullar, och servera tillsammans med soja, wasabi samt syltad ingefära om du har det hemma. 
 

Kommentarer
Postat av: Home2tiny

Så himla gott o jag som älskar blomkålsris o har saknat sushi, tack för tipset. Kramisar Tina

2014-02-25 @ 20:21:51
URL: http://home2tiny.blogspot.se
Postat av: P

Var får du alla dina ideer från? Puss P

2014-02-26 @ 08:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0