Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Fried Rice (på blomkålsris)

Jag har tidigare gett ert ett liknande recept på Nasi Goreng, Stekt ris. Det receptet hittar ni här. Egentligen är detta exakt samma recept, bara det att jag ändrat grönsakerna lite, efter vad som fanns hemma i skafferiet och kylskåpet. Jag älskar stekt ris, men det kanske inte är det nyttigaste som går att finna på denna jord. Därför är det här receptet så bra, eftersom riset inte är riktigt ris, utan blomkålsris. Det drar ner på kalorierna och ökar på vitaminerna. Kan inte bli bättre. Och gott är det också!
 
 
Friend Rice (på blomkålsris)
(2 port)
½ blomkålshuvud
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl ärtor
1 dl inlagd svamp
1 ägg
1-2 msk soja
1 msk Sriracha Hot Sauce (eller Tabasco efter smak)
1 krm malen ingefära
1 krm paprikapulver
Salt&peppar
Olivolja till stekning
Cashewnötter/Pistagenötter/Sesamfrön till topping
 
1.
Riv blomkålshuvudet på den grova sidan på ett rivjärn så att det blir till blomkålsris.
 
2. 
Grovhacka den gula löken, och finhacka vitlöken. Stek dem mjuka i olivolja - helst i en wokpanna, men en större stekpanna går också bra. 
 
3.
Addera ärtor, svamp och blomkålsris.
 
4.
Knäck i ägget och rör runt. Rör inte för snabbt - det ska inte bli äggröra, utan stekas i mindre bitar.
 
5.
Addera soja, Sriracha och kryddor. Smaka av med salt och peppar.
 
6.
Toppa med naturella (eller saltade om du vill) cashewnötter, pistagenötter och sesamfrön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0