Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Rabarbercheesecake

Här har det inte varit mycket aktivitet de senaste veckorna vill jag lova. Jag fick en skarp tillsägelse av min kollega idag, att det är på tiden att jag uppdaterar Citroncest. Eller Schitrun-esest som hon uttalade det. Hon är ju trots allt italienska. Och kan egentligen inte läsa min blogg. Men hon tycker om att titta på bilderna och bli inspirerad. Så för hennes skull kommer här nu receptet på rabarbercheesecaken jag gjorde till farmors kräftskiva för snart en månad sen... Enjoy.
 
 
Rabarberscheesecake
250 g digestivekex
2 ½ msk strösocker
125 g smör
 
600 g philadelphiaost
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk vetemjöl
½ dl vispgrädde
3 ägg
1 citron, cest
1 dl rabarbercurd
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader.
 
2.
Smält smöret. Mixa digestivekexen till smulor i en mixer. Tillsätt socker, sedan smöret. Rör om tills det liknar blöt sand. Häll ut i en springform (ca 25 cm i diameter) och pressa ytan platt med hjälp av ett glas. Grädda i ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna helt.
 
3.
Sänk värmen till 160 grader.
 
4.
Vispa philadelphia, strösocker, vaniljsocker och vetemjöl till en fluffig smet. Häll ner grädden och vispa slätt.
 
5.
Vänd ner ett ägg i taget med en slickepott. Avsluta med att blanda ner cest från en citron.
 
6.
Smöra kanterna på formen och häll ner smeten ovanpå den förgärddade bottnen. Klicka i rabarbercurden lite här och var och marmorera cheesecaken genom att föra en kniv genom klickarna. 
 
7.
Grädda i mitten av ugnen ca 45-60 minuter. Cheesecaken ska vara lite lös i mitten. Stäng av ugnen och låt stå i eftervärmen ca 20 minuter. Låt sedan svalna helt. Sätt in i kylen och låt stå i minst sex timmar, gärna över natten, så att den sätter sig helt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0