Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Super quinoa-sweet-potato-avocado power bowl

Är inte den här så kallade bowl trenden rätt rolig ändå? Bara för att man helt plötsligt serverar frukost, lunch eller middag i en skål så är det superinnovativt och modernt? Jag har ätit på det sättet i en evighet, så jag måste ligga långt före min tid... Men skämt å sido, jag förstår ändå grejen, för oftast ser maten mycket trevligare ut i en skål, än då den ligger platt på en vit tallrik. 
 
Idag vadlde jag att fylla min skål med typ alla mina favoriter: quinoa, sötpotatis och avokado. Och ägg - ett ägg som när du sticker kniven genom det och gulan rinner ner över resten av ingridienserna blir till världens bästa sås. Alltså! Så himla gott. Och fullt med protein, vitaminer och nyttigt fett. Det här är en riktigt power bowl som ni måste testa!
 
 
Super quinoa-sweet-potato-avocado power bowl
(1 portion)
1-2 dl kokt quinoa
1 liten sötpotatis
1 liten avokado
1 ägg
1 vårlök
1 msk maizena
1 msk olivolja
Salt/peppar/paprikapulver/kanel
Sesamfrön
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Skala sötpotatisen, skär den i stavar och lägg på en plåt. Strö över maizena och se till att alla bitar täcks. Ringla över olivolja och smaksätt med salt, peppar, paprikapulver och kanel. Massera in allt. Baka i ugnen i cirka 25 minuter. Skiva vårlöken och släng med på plåten de sista 5 minuterna.
 
2.
Koka quinoan enligt förpackningen. Jag kokar alltid i grönsaksbuljong för extra smak. Och så kokar jag flera portioner på en gång, så att det alltid finns i kylen. 
 
3.
Dela avokadon. Mosa ena halvan. Gör en avokadoros av den andra - om du vill och orkar. Så här gör du.
 
4.
Stek ägget i lite olja. Gulan ska vara lös (tycker jag!). Peppra. 
 
5.
Lägg upp fint i en skål. Toppa med sesamfrön och eventuellt någon färsk ört, typ mynta, koriander eller basilika. 
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0